Dr. Michaela Sixt – Project Manager



 

BiLO – Educational Landscape of Upper Franconia
Leibniz Institute for Educational Trajectories
Wilhelmsplatz 3
96047 Bamberg
Germany

+49 951 863-3433
michaela.sixt@lifbi.de

 

 

Biography

Michaela Sixt, Dipl.-Soz., was born in Rosenheim/Germany in 1978. She completed her Diploma in sociology at Ludwig-Maximilians-University in Munich with minors in communication science and social psychology in 2004. She worked as Research Assistant at the University of Kassel at the Department for Empirical Social Science with Prof. Dr. Marek Fuchs from 2005 to 2008. Besides her active engagement in courses of methodology and in the training of tutors, she mainly worked for the project ‘On the Sustainability of Educational Expansion’. She finished her doctoral thesis on ‘Regional Structures as Class-Specific Determinants of Educational Decisions’ in 2010. From October 2008 to December 2013 she was Research Assistant at the University of Bamberg in the National Educational Panel Study (NEPS), where she contributed to Pillar 3 ‘Social Inequality and Educational Decisions over the Life Course’ and Stage 4 ‘Development from Lower to Upper Secondary School Level’. In April 2011 she changed over to the Central Coordination Management of NEPS. With the transition of NEPS into the Leibniz Institute for Educational Trajectories (LIfBi) in January 2014, Michaela Sixt has taken over the coordination of the project ‘BildungsLandschaft Oberfranken (BiLO)’ [Educational Landscape of Upper Franconia], which is funded by the ‘Oberfrankenstiftung’ [Upper Franconian Foundation] and carried out by LIfBi. Sice June 2016 she is also head of research unit "Regional Educational Research".

 

 

 

 

 

 

Publications:

Autorengruppe BiLO. (2016). Atlas BildungsLandschaft Oberfranken (Leibniz-Institut für Bildungsverläufe e.V., Hrsg.), Bamberg. Verfügbar unter www.bilo-atlas.de. DOI: 10.5157/BiLO:Atlas

 

 

Müller-Kuller, A., Meixner, S. & Sixt, M. (2016). Challenges in Gaining Access: The School Cohorts of the National Educational Panes Study. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek (Hrsg.), Methodological issues of longitudinal surveys. The example of the National Educational Panel Study (S. 85–98). Wiesbaden: Springer Science and Business Media.

Sixt, M., Goy, M. & Besuch, G. (2016). The Concept of Individual Retracking in NEPS - Approach, Practice, and First Empirical Evidence From Starting Cohorts 3 and 4. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek (Hrsg.), Methodological issues of longitudinal surveys. The example of the National Educational Panel Study (S. 111–132). Wiesbaden: Springer Science and Business Media.

Hanna-Rieke Baur/Ingrid Stöhr/Michaela Sixt. (2015). Teilnahme an Erwachsenenbildung. Auf dem Weg zu einem handlungstheoretischen Modell über das Zusammenspiel von Raum und sozialer Herkunft. In C. Bernhard, K. Kraus, S. Schreiber-Barsch & R. Stang (Hrsg.), Erwachsenenbildung und Raum. Theoretische Perspektiven - professionelles Handeln - Rahmungen des Lernens (Theorie und Praxis der Erwachsenenbildung, 1. Aufl., S. 129–142). Bielefeld: Bertelsmann, W.
 

Ristau, I.-S., Meixner, S., Sixt, M. & Maurice, J. von. (2015). Längsschnittliche Bildungsforschung in Deutschland – Herausforderungen und Umsetzung im Nationalen Bildungspanel am Beispiel der Startkohorte Klasse 9. Zeitschrift für Bildungsforschung, 5 (3), 261–278.
 

 

Schmitt, Monja; Sixt, Michaela (2014): Social relations and academic success in the German educational system. Journal for Educational Research Online Volume 6 (2014), No. 2, 66–88. 
 

Sixt, Michaela (2013): Wohnort, Region und Bildungserfolg. Die strukturelle Dimension bei der Erklärung von regionaler Bildungsungleichheit. In: R. Becker & A. Schulze (Hrsg.): Bildungskontexte. Strukturelle Voraussetzungen und Ursachen ungleicher Bildungschancen (S. 457-481) Wiesbaden: VS-Verlag.

Gottburgsen, A. & Sixt, M. (2011). Vergebene Chancen – Die Ressource Bildung und akkumulierte soziale Ungleichheit. In A. Knecht (Hrsg.), Ressourcen im Sozialstaat und in der Sozialen Arbeit. Ein Handbuch (Sozialpädagogik, S. 102–116). Stuttgart: Kohlhammer.

Frahm, S., Goy, M., Kowalski, K., Sixt, M., Strietholt, R., Blatt, I. et al. (2011). Transition and development from lower secondary to upper secondary school. In H.-P. Blossfeld, H.-G. Roßbach & J. von Maurice (Hrsg.)Education as a lifelong process: The German National Educational Panel Study (NEPS). Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : Sonderheft. (14), 217–232 [Themenheft]. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Stocké, V., Blossfeld, H.-P., Hoenig, K. & Sixt, M. (2011). Social inequality and educational decisions in the life course. In H.-P. Blossfeld, H.-G. Roßbach & J. von Maurice (Hrsg.)Education as a lifelong process: The German National Educational Panel Study (NEPS). Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : Sonderheft. (14), 103–119 [Themenheft]. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

 

Von Maurice, Jutta, Sixt, Michaela, Blossfeld, Hans-Peter (2011): The National Educational Panel Study: Surveying a Cohort of 9th Graders in Germany. NEPS Working Paper No. 3.

Sixt, Michaela (2010): Regionale Strukturen als herkunftsspezifische Determinanten von Bildungsentscheidungen. (Dissertation), Universität Kassel, Deutschland. Verfügbar unter https://kobra.bibliothek.uni-kassel.de/handl/urn:nbn:de:hebis:34-2010110934909.

Sixt, M. (2010). Das Zusammenspiel von regionalen Strukturen und sozialer Herkunft bei Bildungsentscheidungen. In H.-G. Soeffner (Hrsg.), Unsichere Zeiten. Herausforderungen gesellschaftlicher Transformationen ; Verhandlungen des 34. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (Bd. 34, 1. Aufl). Wiesbaden: VS, Verl. für Sozialwiss.

Sixt, M. (2010). Bildungschancen von Aussiedler- und Migrantenkindern im Vergleich zu einheimischen Deutschen. Educational opportunities of children of late migrants and migrants compared with native Germans. In H.-G. Soeffner (Hrsg.), Unsichere Zeiten. Herausforderungen gesellschaftlicher Transformationen. Verhandlungen des 34. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Jena 2008 (Bd. 34, 1. Aufl). Wiesbaden: VS, Verl. für Sozialwiss.

 

Sixt, M. & Fuchs, M. (2008). Die Bildungsbenachteiligung von Migrantenkindern als Folge der Entwertung von sozialem und kulturellem Kapital durch Migration. In I. Dirim & P. Merchil (Hrsg.), Migration und Bildung. Wissenschaftliche Kontroversen (S. 265–287). Waxmann Verlag.

Fuchs, M. & Sixt, M. (2008). Soziale Vererbung von Bildungsgewinnen aus der Bildungsexpansion. Social heredity of education gains from the expansion of the educational system. In S. Rehberg (Hrsg.), Die Natur der Gesellschaft. Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. CD-Rom. Frankfurt am Main / N.Y.: Campus Verlag.

Fuchs, M. & Sixt, M. (2008). Zur Verwertung von Hochschulabschlüssen auf dein Arbeitsmarkt. Die erste berufliche Position der Bildungsaufsteiger unter den Hochschulabsolventen. In B. Brehm (Hrsg.), Hochschule im Wandel. Die Universität als Forschungsgegenstand Festschrift für Ulrich Teichler (S. 81–95). Frankfurt: Campus Verlag

 

Fuchs, Marek; Sixt, Michaela (2008): Bildungschancen von Aussiedlerkindern. SOEPpapers 105, DIW Berlin.

 

Fuchs, M. & Sixt, M. (2007, Juli). On the sustainability of educational improvements. Social heredity transmission of educational success over multiple generations. Vortrag im Rahmen der International Conference "Expected and Unexpected Consequences of the Educational Expansion" of the Department of Sociology of Education, University of Bern, Switzerland, Monte Verità, Ascona, Lago Maggiore, Switzerland.


Fuchs, M. & Sixt, M. (2007). Bildungsmobilität über drei Generationen. Was genau bewirken Bildungsaufstiege für die Kinder der Aufsteiger? Replik auf den Diskussionsbeitrag von Rolf Becker. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (3), 524–535.

Fuchs, M. & Sixt, M. (2007). Zur Nachhaltigkeit von Bildungsaufstiegen. Soziale Vererbung von Bildungserfolgen über mehrere Generationen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 59 (1), 1–29.

 

 

Sixt, Michaela (2007): Die strukturelle und individuelle Dimension bei der Erklärung regionaler Bildungsungleichheit. SOEPpapers 66, DIW Berlin.

 
Sixt, Michaela; Haunerdinger, Maria (2004): Fallbeschreibungen der Pretestpaare Tonia und Tobias Tann, Ute Urban und Ulf Unger, Veronika und Volker Vogt, Wiebke Weidenberg und Wilhelm Wieland. Arbeitspapier 19, SFB 536, Projekt B6

Sixt, Michaela (2003): Bildung im regionalen Vergleich – Der Einfluss regionaler Opportunitätsstrukturen auf individuelle Bildungschancen. Diplomarbeit an der LMU München.


 

Presentations:

 

Thürer, S. & Sixt, M. (2017, April). Theater und Theaterbesuche. Inwieweit spielt die Entfernung zum nächsten Theater eine Rolle für regelmäßige Theaterbesuche? Poster bei der Frankenakademie (Schloß Schney), Lichtenfels.

 

Sixt, M. & Stöhr, I. (2017, April). Ist der Schulweg eine Belastung? Poster bei der Frankenakademie (Schloß Schney), Lichtenfels.

 

Sixt, M.; Thürer, S. (2016, Oktober). Kulturelle Bildung und die Bedeutung des regionalen Angebots.
Vortag bei der 7. Jahrestagung des Netzwerk Forschung und Kulturelle Bildung „Von Mythen zu Erkenntnissen? Gegenwart und Zukunft empirischer Forschung zur Kulturellen Bildung“, Wolfenbüttel.

 

Sixt, M., Roßbach, H.G. (2016, November). Regionales Schulangebot und Bildungsentscheidungen. Vortag bei der Tagung Bildungsforschung 2020 Potentiale erkennen. Perspektiven eröffnen. Wissen schaffen. Forum 11 Selbst- oder fremdbestimmt? – Aspekte und Forschungsbefunde zur Gestaltung von Bildungsbiographien, Berlin.

 

Müller, D. & Sixt, M. (2016, März). Regionale Disparitäten bei der Teilhabe an frühkindlicher Bildung, Betreuung und Erziehung. Vortrag im Rahmen des 25. Kongress der DGfE, Universität Kassel.

 

Sixt, M. (2015, Dezember). Räumliche Disparitäten - aktuelle Bildungsforschung am Beispiel der BiLO-Studie. Vortrag im Rahmen einer Vortragsreihe "Empirische Forschungsmethoden", Universität Kassel.

 

Sixt, M. & Baur, H.-R. (2015, Juli). Local Context as Class-Specific Restriction for Educational Decisions. Vortrag im Rahmen des joint workshops of ISS, GESIS and MZES, Joint workshop of ISS, GESIS and MZES, Mannheim.

 

Sixt, M., Goy, M. & Besuch, G. (2013, Juli). Individual Retracking in the School Cohorts of the National Educational Panel Study (NEPS). Vortrag im Rahmen der 5. Konferenz der European Survey Researsch Association, Ljublijana.

 

Sixt, M. (2013, Mai). Bildungsentscheidungen und regionales Schulangebot. Vortrag im Rahmen einer Veranstaltung von Prof. Dr. Rolf Becker an der Universtät Bern, Bern.

 

Sixt, M. (2013, April). Analysepotentiale des Nationalen Bildungspanels (NEPS). Vortrag im Rahmen des Frühjahrstreffen des BMBF-Promotionsbegleitprogramm, Frankfurt.

 

Lidzba, N., Müller-Kuller, A. & Sixt, M. (2013, Februar). Nationales Bildungspanel (NEPS): Herausforderungen bei der Realisierung des Multi-Kohorten-Sequenz-Designs. Vortrag im Rahmen des 7. Workshops der Panelsurveys in Deutschland, Basel.

 

Sixt, M. (2013, März). Das Nationale Bildungspanel (NEPS). Impulsvortrag für das Vernetzungstreffen im Förderbereich „Ausweitung der Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte“ (AWIFF), Bonn.

 

Sixt, M. (2012, November). Das Nationale Bildungspanel (NEPS) als Datenbasis für empirische Applikationen der Rational Choice Theory. Vortrag im Rahmen des Workshops "Rational Choice Sociology: Theory and Empirical Applications" von der LMU München an der Venice International University, San Servolo, Venedig.

 

Sixt, M. (2012, Oktober). The Kindergarten Cohort and the School Cohorts of the National Educational Panel Study (NEPS). Vortrag im Rahmen einer Konferenz des IBE, Warszawa.