Doreen Müller – Research Assistant

 

 

BiLO – Educational Landscape of Upper Franconia
Leibniz Institute for Educational Trajecories
Wilhelmsplatz 3
96047 Bamberg
Germany

+49 951 863-3449
doreen.mueller@lifbi.de

 

 

 

Biography

Doreen Müller (née Fey), born in Eisenach/Thuringia in 1985, studied educational sciences with a major in social pedagogy at the University of Bamberg (thesis: "Shared Time of Parents and Children–An Empirical Analysis of Family Time and Its Conditionality") from October 2004 to October 2009. During her studies she worked as Student Assistant in the research project "BiKS" (Education Processes, Competence Development, and Selection Decisions in Preschool and Primary School Age). From April 2009 to January 2014 she worked as a Researcher in the National Educational Panel Study (NEPS) as part of Stage 2 "From Kindergarten to Elementary School" and Stage 3 “From Elementary School to Lower Secondary School”. As of February 2014 Doreen Müller is contributing to the project ‘BildungsLandschaft Oberfranken (BiLO)’ [Educational Landscape of Upper Franconia], which is funded by the ‘Oberfrankenstiftung’ [Upper Franconina Foundation] and carried out by LIfBi.

Doreen Müller is currently preparing her doctoral thesis entitled "Everyday Family Life Under the Microscope: Daily Lives of Families With Children at Preschool and Elementary School Age" (working title). More information about her dissertation project can be found on the website of Bamberg Graduate School of Social Sciences (BAGSS).

Publications:

Autorengruppe BiLO. (2016). Atlas BildungsLandschaft Oberfranken (Leibniz-Institut für Bildungsverläufe e.V., Hrsg.), Bamberg. Verfügbar unter www.bilo-atlas.de. DOI: 10.5157/BiLO:Atlas

 

Müller, D., Linberg, T., Schneider, T. Bayer, M. & Wohlkinder, F. (2016). Measuring Personality Traits of Young Children — Results From a NEPS Pilot Study. In: Hans-Peter Blossfeld, Jutta von Maurice, Michael Bayer, Jan Skopek (Hrsg.). Methodological Issues of Longitudinal Surveys: The Example of the National Educational Panel Study, Publisher: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 169-180. DOI: 10.1007/978-3-658-11994-2_10

 

Attig, M., Fey (Müller), D., Karwath, C. & Linberg, T. (2014). Systematisches Bildungsmonitoring im Vorschulalter am Beispiel des Nationalen Bildungspanels (NEPS). In: Frühe Bildung, 1, S. 3-9.

Fey (Müller), D., Linberg, T., Schlesiger, C. & Roßbach, H.-G. (2012). Das Nationale Bildungspanel (NEPS) unter besonderer Berücksichtigung von Bildungsprozessen und -institutionen im vorschulischen Alter. In: Viernieckel, S., Edelmann, D., Hoffmann, H. & König, A. (Hrsg.): Krippenforschung. Methoden, Konzepte, Beispiele. München: Ernst Reinhardt Verlag, S. 35-45.

Berendes, K., Fey (Müller), D., Linberg, T., Wenz, S., Roßbach, H.-G., Schneider, T. & Weinert, S. (2011). Kindergarten and Elementary School. In: Blossfeld, H.-P., Roßbach, H.-G. & Maurice, J. v. (Hrsg.): Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS). Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 14. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 203-216.

Fey (Müller), D. & Kluczniok, K. (2010). Keine Zeit fürs Kind. Betrachtungen gemeinsamer Zeit zwischen Eltern und Kindern. In: KiTa spezial, 1, S. 22-25.

 

Presentations:

Müller, D. (2017, April). Ländlich abgelegene Kindertageseinrichtungen gleich „abgehängte“ Kindertageseinrichtungen? Regionale Unterschiede im Bildungsangebot im frühkindlichen Bereich am Beispiel Oberfrankens. Poster bei der Frankenakademie (Schloß Schney), Lichtenfels.

 

Müller, D. & Sixt, M. (2016). Regionale Disparitäten bei der Teilhabe an frühkindlicher Bildung, Betreuung und Erziehung. 25. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Kassel.

Müller, D. (2015, Juli). Definitions, dimensions, and operationalization of everyday family life: first results of asystematic review. Summer School "Evidence-Based Policy and Practice in Education: Methods for Reasearch Synthesis", Münster.

Fey (Müller), D. & Bayer, Michael (2014). Persönlichkeitsmerkmale von Kindergartenkindern. Methodische und inhaltliche Herausforderungen und Befunde. 24. Kongress der Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Humboldt-Universität Berlin (09.03.-12.03.).

Fey (Müller), D. (2014). Familienalltag in der Forschung: Definitionen, Dimensionen und Operationalisierungen. 24. Kongress der Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Humboldt-Universität Berlin (09.03.-12.03.) (Poster).

Fey (Müller), D. (2013). Measuring the Conduct of Everyday Family Life: A Systematic Review of Definitions, Dimensions and Operationalizations. European Conference on Education Research (ECER), Bahçeşehir University, Istanbul (10.09. - 13.09.).

Fey (Müller), D. & Linberg, Tobias (2013). Kindergarten und Übergang in die Grundschule. Die Startkohorte 2 des nationalen Bildungspanels (NEPS). 2. Vernetzungstreffen im Förderbereich „Kooperation von Elementar- und Primarbereich“ (Koop), Gustav-Streesemann-Institut, Bonn (28.01. – 29.01.).

Fey (Müller), D. (2012). Der Alltag von Familien mit Kindern im Vor- und Grundschulalter. Absolventenkolloquium „Diskussionen und Befunde aus der Sozialstrukturanalyse“, Universität Leipzig (27.11.).

Linberg, T., Berendes, K., Fey (Müller), D., Schneider, T., Roßbach, H.-G. & Weinert, S. (2012). Sprache als Schlüsselkompetenz in der Kindergartenkohorte des Nationalen Bildungspanels. 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Universität Osnabrück (14.03. - 17.03.).

Linberg, T. & Fey (Müller), D. (2011). The Kindergarten Cohort of the National Educational Panel Study. European Conference on Education Research (ECER), Freie Universität Berlin (13.09. - 16.09.).

Berendes, K., Fey (Müller), D., Linberg, T., Roßbach, H.-G., Schneider, T., Weinert, S. & Wenz, S. (2011). Die Erfassung bildungsrelevanter Faktoren im Vorschulalter. 75. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Otto-Friedrich Universität Bamberg (28.02. - 02.03.).

Wenz, S., Fey (Müller), D. & Linberg, T. (2011). The Kindergarten Cohort of the NEPS. Parent telephone interview (CATI) and educator/principal questionnaires (PAPI). Workshop "Early Childhood Educational Measures - Methods of Data Collection and Instruments in the Millennium Cohort Study (MCS), Etude Longitudinale Française depuis l’Enfance (ELFE) and National Educational Panel Study (NEPS)”, Otto-Friedrich Universität Bamberg (24.01. - 26.01.).

Linberg, T., Fey (Müller), D. & Wenz, S. (2010). Die Kindergartenkohorte des Nationalen Bildungspanels – Forschungsdesign und Forschungsfragen. 22. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Johannes Gutenberg-Universität Mainz (15.03. - 17.03.).

Linberg, T., Berendes, K., Fey (Müller), D. & Wenz, S. (2010). Die Kindergartenkohorte des Nationalen Bildungspanels. Ein Überblick mit Fokus auf Kompetenzmessung und Lernumwelten. Bildung und individuelle Förderung in Kindertageseinrichtungen und Schulen. CeBu, Universität Hildesheim (22.03. - 23.02.).