INSIDE I: Inclusion in lower secondary tier in Germany

INSIDE II: Educational inclusion and transitions after lower secondary tier in Germany

INSIDE I provides data for the quantitative analysis of the starting points, retention situations and careers of inclusive pupils. INSIDE I surveyed and tested approximately 4.600 students, 13% of whom had SPF, at 280 schools. This unique longitudinal study generated evidence-based knowledge about inclusive learning in lower secondary schools. In addition, a data basis was created that also serves as a starting point for the second funding phase INSIDE II. This supports the project of describing transitions after lower secondary school and identifying various conditions for successful transitions depending on different school conditions.

The first results conference of the INSIDE I project in May 2021 was aimed at the participants of the project and thus also at practitioners of inclusion in the school sector. The INSIDE project teams from Bamberg, Wuppertal, Berlin and Potsdam presented selected research results of the first project phase in the virtual conference and discussed them with the participants.

 

Video recordings of all presentations are available on the 
conference page: 

https://www.inside-studie.de/Ergebniskonferenz

Publications

Here you can find all publications by staff members of the Leibniz Institute for Educational Trajectories (LIfBi) related to the project "INSIDE".

 

Külker, L., Labsch, A. & Grosche, M. (2021). Entwicklung und Evaluation eines Fragebogens zur Selbsteinschätzung der sozialen Partizipation von Schüler*innen in der Sekundarstufe I. Empirische Sonderpädagogik, 13(4), 312-327.

 

Labsch, A., Schmitt, M., Nusser, L. & Schüpbach, M. (2021). Besteht ein Zusammenhang zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungssettings und dem Selbstwertgefühl von Schüler:innen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? Journal for Educational Research Online, 13(2), 84–108; doi.org/10.31244/jero.2021.02.05

 

Labsch, A., Nusser, L., Schmitt, M. & Schüpbach, M. (2021). Gemeinsam lernen, miteinander teilen – Zusammenhänge zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungssettings und dem sozialen Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24, 525–543; DOI: 10.1007/s11618-021-00998-6

 

Gresch, C. & Schmitt, M. (2021). Lernen und Wohlergehen von Schülerinnen und Schülern mit und ohne sonderpädagogischen Förderbedarfen während der ersten Schulschließung 2020. (LIfBi Forschung kompakt No. 3). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://www.lifbi.de/Portals/13/Transferberichte/LIfBi-Forschung-kompakt_03_INSIDE.pdf; DOI: 10.5157/LIfBi:Bericht:03:INSIDE:1.0

 

Gresch, C., Schmitt, M., Külker, L., Schledjewski, J., Grosche, M. & K. Böhme (2021). Schulische Ausgangslagen und organisatorische Gestaltungsformen von Inklusion in der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Heilpädagogik 72(10), 484-507.

 

Schledjewski, J., Gresch, C. & Förster, C. (2020). Ansätze zur Zugänglichkeit von Studieninformationen. Websitegestaltung für Studienteilnehmende und weitere Interessierte bei Schulstudien am Beispiel des INSIDE-Projekts. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik 26(10), 41–47.

 

Schmitt, M., Roßbach, H. G., Gresch, C., Stanat, P., Böhme, K., Grosche, M. (2020). Inklusion in der Sekundarstufe I in Deutschland (INSIDE). Erziehungswissenschaft [Rubrik: Forschungsnotiz], 60(31), 199–202. https://www.budrich-journals.de/index.php/ew/article/view/35870; DOI: 10.3224/ezw.v31i1.30