en
Menü
Zur Übersicht
Projekte

Übersicht über laufende und abgeschlossene Forschungsprojekte am LIfBi

Publikationen

Alle Publikationen inkl. der LIfBi-Reihen „NEPS Survey Paper“, „LIfBi Working Paper“ und Transferberichte

Zur Übersicht
Über uns

Geschichte und Vereinszweck des LIfBi – von der Entstehung des Nationalen Bildungspanels bis zur Gegenwart

Personen

Verzeichnis aller Mitarbeitenden am LIfBi mit Filtermöglichkeit und Suchfunktion

Zur Übersicht
Neuigkeiten

Aktuelles zu Forschung, Veranstaltungen und Entwicklungen am LIfBi inkl. News-Archiv

Veranstaltungen

Tagungen, Events und Schulungen des LIfBi sowie alle Termine der institutseigenen Vortragsreihe LIfBi Lectures

Medienbereich

Informationsangebote, Presseportal und -verteiler sowie Downloads für Medienschaffende

Periodika

Anmeldung zum Newsletter, alle Transfer- und Publikationsreihen sowie Jahresberichte des LIfBi

Zur Übersicht
Forschungsdatenzentrum

Informationen zum FDZ-LIfBi inkl. Kontaktformular und Registrierung für den Newsletter „LIfBi data“

Daten und Dokumentation

Zum Datenangebot von NEPS, ReGES und weiteren Studien inkl. Dokumentation und Variablensuche

Datenzugang

Beantragung des Zugangs zu den Scientific-Use-Files inkl. Übersicht zu allen Datennutzungsprojekten

Services

Hinweise zu FDZ-Veranstaltungen, Tutorials und Hilfen zum Umgang mit den Daten inkl. Online-Forum

Zur Übersicht
LIfBi als Arbeitgeber

Flexible Arbeits- und Teilzeitmodelle, Chancengleichheit und gute Vereinbarkeit von Familie und Beruf

Weiterbildung und Nachwuchsförderung

Angebote für alle Qualifikationsstufen und beste Vernetzungsmöglichkeiten

Arbeitsort Bamberg

Leben und Arbeiten im Herzen der Weltkulturerbestadt – zentraler Standort der empirischen Bildungsforschung

Stellenangebote

Alle offenen Stellen in den Bereichen Forschung, Infrastruktur und Administration auf einen Blick im externen Stellenportal

Dr. Manja Attig

Kompetenzen, Persönlichkeit, Lernumwelten | Frühe Bildung

Vita

Forschungsinteressen

  • (frühe) kognitive Entwicklung
  • Geschlechtstypisierte Bildungsumwelten
  • Soziale Ungleichheiten in Bildung und Arbeitsmarkt
  • frühkindliche Lernumwelten
  • Publikationen

    2023

    Attig, M., Vogelbacher, M., & Weinert, S. (2023). Education from the crib on: The potential of the newborn cohort of the German National Educational Panel Study. Journal of Open Psychology Data, 11(13), 1-18. https://doi.org/10.5334/jopd.81
    Karwath, C., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (2023). Does poverty affect early language in 2-year-old children in Germany? Journal of Child and Family Studies, 32(8), 2254-2270. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02500-0
    Seitz, M., Attig, M., Möwisch, D., & Weinert, S. (2023). Visual habituation-dishabituation tasks in NEPS starting cohort 1: approaches to interpreting the data. NEPS Survey Paper 102. Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP102:2.0
    Weinert, S., Attig, M., Linberg, A., Vogel, F., & Roßbach, H.-G. (2023). Quality of early learning environments: measures, validation, and effects on child development. In S. Weinert, G. Blossfeld, & H.-P. Blossfeld (Eds.), Education, Competence Development and Career Trajectories. Analysing Data of the National Educational Panel Study (NEPS). (Methodology of Educational Measurement and Assessment (MEMA)) (pp. 27-58). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-27007-9_2

    2022

    Huang, W., Weinert, S., von Maurice, J., & Attig, M. (2022). Specific parenting behaviors link maternal education to toddlers' language and social competence. Journal of Family Psychology, 36(6), 998-1009. https://doi.org/10.1037/fam0000950
    Huang, W., Weinert, S., Wareham, H., Law, J., Attig, M., von Maurice, J., & Roßbach, H.-G. (2022). The emergence of 5-year-olds’ behavioral difficulties: Analyzing risk and protective pathways in the United Kingdom and Germany. Frontiers in Psychology, 12, Articel 769057. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.769057
    Vogelbacher, M., & Attig, M. (2022). Carrying the burden into the pandemic – Effects of social disparities on elementary students’ parents’ perception of supporting abilities and emotional stress during the COVID-19 lockdown. Frontiers in Psychology, 12, Article 750605. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.750605

    2021

    Lockl, K., Attig, M., Nusser, L., & Wolter, I. (2021). Lernen im Lockdown: Welche Voraussetzungen helfen Schülerinnen und Schülern? Die Bedeutsamkeit der Lesekompetenz, des Interesses an Lerninhalten und der Anstrengungsbereitschaft für die Bewältigung des Lernens zuhause. NEPS Corona & Bildung 5. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:05:1.0
    Lockl, K., Attig, M., Nusser, L., & Wolter, I. (2021). Cognitive and affective-motivational factors as predictors of students’ home learning during the school lockdown. Frontiers in Psychology, 12, Articel 751120. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.751120
    Nusser, L., Wolter, I., Attig, M., & Fackler, S. (2021). Die Schulschließungen aus Sicht der Eltern: Ergebnisse des längsschnittlichen Nationalen Bildungspanels und seiner Covid-19-Zusatzbefragung. In D. Fickermann, & B. Edelstein (Hrsg.), Schule während der Corona-Pandemie: Neue Ergebnisse und Überblick über ein dynamisches Forschungsfeld (DDS – Die Deutsche Schule, Beiheft 17) (S. 33–50). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830993315.02
    Wareham, H., Huang, W., Labuschagne, L., Law, J., Attig, M., Franken, M.-C., Jansen, P., & Weinert, S. (2021). The association of maternal education on children’s language skills and its link to social inequality, descriptive analysis from three European cohort studies. DIAL Working Paper Series 10. Norface Network. https://dynamicsofinequality.org/publication/the-association-of-maternal-education-on-childrens-language-skills-and-its-link-to-social-inequality-descriptive-analysis-from-three-european-cohort-studies/

    2020

    Attig, M., & Weinert, S. (2020). What impacts early language skills? Effects of social disparities and different process characteristics of the home learning environment in the first two years. Frontiers in Psychology, 11, Article 557751. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.557751
    Attig, M., Wolter, I., & Nusser, L. (2020). Zufriedenheit in unruhigen Zeiten: Welche Rolle die Kommunikation zwischen Eltern und Schulen während der Schulschließungen gespielt hat: Einschätzungen von Eltern zur Unterstützung durch die Schule und zum Lernerfolg ihrer Kinder während des Lockdowns. NEPS Corona & Bildung 4. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:04:1.0
    Linberg, A., Attig, M., & Weinert, S. (2020). Social disparities in the vocabulary of 2-year-old children and the mediating effect of language-stimulating interaction behavior. JERO (Journal for Educational Research Online), 12(2), 12–35. http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-209713
    Weinert, S., & Attig, M. (2020). Früh übt sich: Bedingungen und Bedeutung früher Bildung und Entwicklung. uni.vers Forschung, 8-11. https://www.uni-bamberg.de/univers-studium/
    Wolter, I., Nusser, L., Attig, M., & Fackler, S. (2020). Corona-bedingte Schulschließungen – ...und nun funktioniert alles digital? : Wie Eltern mit Kindern in der 8. Klasse die Zeit der Schulschließungen in Deutschland erlebt haben. NEPS Corona & Bildung 1. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:01:1.0

    2019

    Attig, M. (2019). A fair start in life begins even before children enter school: How socioeconomic background affects a child’s development. https://bold.expert/a-fair-start-in-life-begins-even-before-children-enter-school/
    Attig, M., & Weinert, S. (2019). Häusliche Lernumwelt und Spracherwerb in den ersten Lebensjahren. Sprache · Stimme · Gehör, 43(2), 86-92. https://doi.org/10.1055/a-0851-9049
    Fuß, D., Gnambs, T., Lockl, K., & Attig, M. (2019). Competence data in NEPS: Overview of measures and variable naming conventions (Starting Cohorts 1 to 6). NEPS Research Data Paper. Leibniz Institute for Educational Trajectories.
    Ganglmayer, K., Attig, M., Daum, M. M., & Paulus, M. (2019). Infants’ perception of goal-directed actions: A multi-lab replication reveals that infants anticipate paths and not goals. Infant Behavior and Development, 57. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2019.101340
    Hachul, C., Attig, M., Lorenz, J., Weinert, S., Schneider, T., & Roßbach, H.-G. (2019). From birth to early child care: The Newborn Cohort Study of the National Educational Panel Study. In H.-P. Blossfeld, & H.-G. Roßbach (Hrsg.), Education as a lifelong process (Edition ZfE) (3rd ed., S. 195-214). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23162-0
    Linberg, A., Mann, D., Attig, M., Vogel, F., Weinert, S., & Roßbach, H.-G. (2019). Assessment of interactions with the macro-analytic rating system of parent-child-interactions in the NEPS at the child's age of 7, 17, and 26 months. NEPS Survey Paper 51. Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP51:1.0

    2018

    Attig, M., & Weinert, S. (2018). Soziale Disparitäten im Kontext von Mutter-Kind-Interaktionen und frühen Entwicklungsmaßen von Kindern. Frühe Bildung, 7(1), 22–31. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000356

    2017

    Weinert, S., Attig, M., & Roßbach, H.-G. (2017). The emergence of social disparities: Evidence on early mother-child interaction and infant development from the German National Educational Panel Study . In H.-P. Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (Hrsg.), Childcare, early education, and social inequality: An international perspective (S. 89–108). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781786432094.00014

    2016

    Attig, M. (2016). Handlungsverständnis in den ersten Lebensjahren: Retrospektive und prospektive Verarbeitung. MPI Series in Human Cognitive and Brain Sciences 176. Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences. https://pure.mpg.de/rest/items/item_2368733_3/component/file_2378632/content
    Daum, M. M., Gampe, A., Wronski, C., & Attig, M. (2016). Effects of movement distance, duration, velocity, and type on action prediction in 12-month-olds. Infant Behavior and Development, 43, 75-84. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2016.03.002
    Weinert, S., Linberg, A., Attig, M., Freund, J.-D., & Linberg, T. (2016). Analyzing early child development, influential conditions, and future impacts: Prospects of a German newborn cohort study. ICEP (International Journal of Child Care and Education Policy), 10(7), 1-20. https://doi.org/10.1186/s40723-016-0022-6

    2014

    Attig, M., Fey, D., Karwath, C., & Linberg, T. (2014). Systematisches Bildungsmonitoring im Vorschulalter am Beispiel des Nationalen Bildungspanels (NEPS). Frühe Bildung, 3(1), 3-9. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000129

    Ausgewählte Präsentationen und Vorträge

    2023

    Möwisch, D., Attig, M., & Weinert, S. (2023, June 19 - 2023, June 20). Effects of socioeconomic factors on early maternal interaction quality: Results from the BRISE study [Paper presentation]. Second BRISE conference on early childhood development, Berlin, Germany.
    Willard, J. A., Volodina, A., & Attig, M. (2023, February 28 - 2023, March 2). Frühkindliches Temperament und sozio-emotionale Anpassung im Vorschulalter: Evidenz für Diathese-Stress oder differential susceptibility? [Symposium contribution]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Essen, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/%C3%BCbersicht-gebf/tagungen-der-gebf/2023-10-gebf-tagung-duisburg-essen/
    Willard, J. A., Volodina, A., & Attig, M. (3. September 2023 - 5. September 2023). Interaktionen zwischen früher negativer Affektivität und positivem Elternverhalten: Evidenz für differential susceptibility-Effekte bis zum Alter von sieben Jahren? [Symposiumsbeitrag]. 25. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie, Berlin.

    2022

    Attig, M., & Weinert, S. (2022, September 12 - 2022, September 15). Early home learning environment matters: What mediates social differences in the language skills of two-year- olds? [Symposium contribution]. 52nd Congress of the German Psychological Society (DGPs), Hildesheim, Germany. https://www.uni-hildesheim.de/dgps2022/
    Attig, M., & Weinert, S. (9. März 2022 - 11. März 2022). Frühe Sprachfähigkeiten und der Einfluss der häuslichen Lernumwelt in den ersten zwei Lebensjahren [Symposiumsbeitrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.
    Attig, M., Weinert, S., & Roßbach, H.-G. (2022, March 28 - 2022, March 30). Early home learning environment, social inequality, and effects on child development: Results from the ViVA project [Paper presentation]. Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) Priority Programme 1646: Education as a lifelong process 3rd Funding Phase, Bamberg, Germany.
    Fackler, S., & Attig, M. (2022, September 12 - 2022, September 15). What predicts vocabulary, math and science skills at school entry? Investigating the role of home and institutional learning environments [Symposium contribution]. 52nd Congress of the German Psychological Society (DGPs), Hildesheim, Germany. https://www.uni-hildesheim.de/dgps2022/
    Möwisch, D., Attig, M., & Weinert, S. (9. März 2022 - 11. März 2022). Effekte von Förderprogrammen auf die Qualität mütterlichen Interaktionsverhaltens: Ergebnisse aus dem Projekt BRISE [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    Möwisch, D., Attig, M., Roßbach, H.-G., & Weinert, S. (2022, September 12 - 2022, September 15). Effects of social disparities on early vocabulary development via specific aspects of maternal interaction behavior [Symposium contribution]. In O. Köller & U. Schütte (Chairs), Not just mom’s eyes: Early childhood development and mothers’ significant roles. 52nd Conference of the German Psychological Society (DGPs), Hildesheim, Germany. https://www.uni-hildesheim.de/dgps2022/

    2021

    Huang, W., Weinert, S., von Maurice, J., & Attig, M. (8. Juni 2021). Maternal socioemotionally supportive and cognitive-verbally stimulating parenting behaviors and child development [Vortrag]. PremLife/SEED final conference, Bamberg, Germany.
    Huang, W., Weinert, S., Wareham, H., Law, J., Attig, M., von Maurice, J., & Roßbach, H.-G. (8. April 2021 - 12. April 2021). The emergence of behavioral difficulties: Analyzing risk and protective pathways in the UK and Germany [Vortrag]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Washington D.C., USA.
    Lockl, K., Attig, M., Nusser, L., & Wolter, I. (22. April 2021 - 23. April 2021). Lernen zuhause während der Schulschließungen – Welche individuellen Voraussetzungen erleichtern die Bewältigung dieser neuen Situation? [Vortrag]. DigiGEBF21: Thementagung Bildung und Corona, Mannheim, Deutschland.
    Nusser, L., Attig, M., Wolter, I., & Fackler, S. (22. April 2021 - 23. April 2021). Wie bewerten Eltern den Lernerfolg ihrer Kinder in der Sekundarstufe I und die Unterstützung durch die Schule während der pandemiebedingten Schulschließungen? [Symposiumsbeitrag]. DigiGEBF21: Thementagung Bildung und Corona, Mannheim, Deutschland.
    Vogelbacher, M., & Attig, M. (20. September 2021 - 22. September 2021). Carrying the burden into the pandemic: How social disparities impact parents' perception of their supporting abilities of elementary students and emotional demands during the first COVID-19 lockdown [Vortrag]. 2021 SLLS International Online Conference, Tallinn, Estonia.
    Vogelbacher, M., & Attig, M. (22. April 2021 - 23. April 2021). Mit Vorbelastung(en) in die Pandemie - Auswirkungen sozialer Unterschiede auf die Wahrnehmung der Unterstützungsfähigkeit und emotionaler Belastung während des COVID-19-Lockdowns bei Eltern von Grundschülern [Vortrag]. DigiGEBF21: Thementagung Bildung und Corona, Mannheim, Deutschland.
    Wolter, I., Attig, M., Nusser, L., & Lockl, K. (22. März 2021 - 24. März 2021). The importance of reading competence, willingness to exert effort and parental support for students’ coping with self-regulated learning during school closures [Vortrag]. Individual Development and Adaptive Education Conference „Lessons Learned from the COVID-19 Pandemic: Educational and Developmental Perspective”, Frankfurt-on-Main, Germany.

    2020

    Attig, M., & Weinert, S. (13. Januar 2020 - 14. Januar 2020). Facets of home learning environment: Associations and impact on early language skills [Vortrag]. Dynamics of Inequality Across the Life-course thematic workshop "Education and Life".
    Attig, M., & Weinert, S. (20. Juni 2020 - 25. Juni 2020). Differentiating the effects of the home learning environment on the vocabulary of two-year-old children [Vortrag]. Biennial meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Rhodes, Greece. https://www.issbd2020.org/
    Attig, M., Linberg, A., & Weinert, S. (5. Oktober 2020 - 7. Oktober 2020). Language-stimulation behavior and maternal education: What impacts early vocabulary at the age of two [Vortrag]. Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies, Vilnius, Lithuania. https://www.sllsconference.com/
    Huang, W., Weinert, S., & Attig, M. (19. Februar 2020). Unpacking the effects of family background: Specific parenting behavior and toddlers’ language and social competence [Vortrag]. Colloquium at the chair of Developmental Psychology in University of Bamberg, Bamberg, Germany.
    Huang, W., Weinert, S., Attig, M., & von Maurice, J. (17. April 2020 - 21. April 2020). Parenting: Risk or protection? [Vortrag]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, California. https://www.aera20.net/
    Huang, W., Weinert, S., Wareham, H., Law, J., Attig, M., & von Maurice, J. (13. Januar 2020 - 14. Januar 2020). Socioeconomic status and 5-year-olds’ problem behavior: A comparison study between the UK and Germany [Vortrag]. Dynamics of Inequality Across the Life-course thematic workshop "Education and Life", Newcastle upon Tyne, England.
    Huang, W., Weinert, S., Wareham, H., Law, J., Attig, M., & von Maurice, J. (20. Juni 2020 - 25. Juni 2020). The impact of social inequality on 5-year-old children’s problem behaviour in the UK and Germany: The interplay of parenting and children’s vocabulary [Vortrag]. Biennial meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Rhodes, Greece. https://www.issbd2020.org/
    Karwath, C., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (13. Januar 2020 - 14. Januar 2020). How poverty affects early language in 2-year old children [Vortrag]. Dynamics of Inequality Across the Life-course thematic workshop "Education and Life", Newcastle upon Tyne, England.
    Karwath, C., Blossfeld, G., Weinert, S., & Attig, M. (19. Februar 2020). The impact of families’ socioeconomic status on different distributions of early language development [Vortrag]. Colloquium at the chair of Developmental Psychology in University of Bamberg, Bamberg, Germany.
    Strietholt, R., Steinmann, I., Hoferichter, F., Attig, M., & Linberg, T. (17. April 2020 - 21. April 2020). Teaching quality effects on reading achievement and reading motivation: Findings from Germany [Posterpräsentation]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, California.

    2019

    Attig, M. (1. April 2021). Early years matter: Soziale Unterschiede, Kompetenzentwicklung und Mutter-Kind-Interaktionen [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Abteilungssitzung Bildung und Entwicklung am Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main.
    Attig, M. (1. Oktober 2019). Child development, influential conditions, and future impacts: Evidence from the birth cohort study of the German National Educational Panel Study (NEPS) [Vortrag]. Paper presented at the kick-off meeting of the European Association for Population Studies Working Group on Child and Adolescent Development, Berlin, Germany.
    Attig, M., & Bachsleitner, A. (1. September 2019). The impact of the home learning environment on the mathematical competence of 4-year-olds [Vortrag]. Paper presented at the Joint Conference of the Sections Developmental and Educational Psychology 2019, Leipzig, Germany.
    Attig, M., & Blossfeld, G. (1. September 2019). Mother’s interaction behavior in families with risk and stress factors: Applying a longitudinal person-centered perspective on data of Starting Cohort 1 of the NEPS [Vortrag]. Paper presented at the 9th Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies "Life Courses in Comparable Perspective", Potsdam, Germany.
    Attig, M., Blossfeld, G., & Bachsleitner, A. (1. April 2019). Child development and the role of the home learning environment in the first years [Posterpräsentation]. Poster presented at the CIDER International Conference 2019, Berlin, Deutschland.
    Attig, M., Blossfeld, G., & Weinert, S. (10. August 2019 - 11. August 2019). Quality of mother’s interaction and math competencies: A latent profile analysis with imputed data of Starting Cohort 1 of the NEPS [Vortrag]. Paper presented at the 18th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction, Aachen , Germany.
    Ganglmayer, K., Attig, M., Daum, M. M., & Paulus, M. (1. September 2019). Infants’ perception of goal-directed actions: A multi-lab replication reveals that infants anticipate paths and not goals [Vortrag]. Paper presented at the Joint Conference of the Sections Developmental and Educational Psychology 2019, Leipzig, Germany.
    Hoferichter, F., Steinmann, I., Attig, M., Strietholt, R., & Linberg, T. (1. April 2019). Does teaching effectiveness matter for reading competence? [Vortrag]. Paper presented at the CIDER International Conference 2019, Berlin, Deutschland.
    Huang, W., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (1. August 2019). Toddler’s social competence: Impacts of socioeconomic status and parenting behavior [Vortrag]. Paper presented at the summer meeting of the ISA RC28, Princeton, New Jersey.
    Huang, W., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (1. Oktober 2019). Entwicklung sozio-emotionaler Kompetenz: Die Rolle von Erziehungsverhalten und Sprachkompetenz [Posterpräsentation]. Posterpräsentation im Rahmen des Bildungspolitischen Forums “Bildung braucht mehr als kluge Köpfe” des Leibniz-Forschungsverbunds Bildungspotenziale, Berlin, Deutschland.
    Huang, W., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (2019, September 1). Toddler’s language and social competence: Impacts of socioeconomic status and parenting behavior [Paper presentation]. 9th Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies "Life Courses in Comparable Perspective", Potsdam, Germany.
    Huang, W., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (6. Juni 2019 - 8. Juni 2019). Socioeconomic background and toddler‘s social competence: Analyzing the association [Vortrag]. Paper presented at the mid-term conference of the Dynamics of Inequality Across the Life-Course research programme, Turku, Finland.
    Karwath, C., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (1. Oktober 2019). Does poverty affect early language development in 2-year old children? [Vortrag]. Paper presented at the First BRISE Conference on Early Childhood Development, Kiel, Deutschland.
    Karwath, C., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (1. September 2019). Effects of social background on early language development in 2-year old children [Vortrag]. Paper presented at the Joint Conference of the Sections Developmental and Educational Psychology 2019, Leipzig, Germany.
    Karwath, C., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (10. August 2019 - 11. August 2019). Does poverty harm? Effects of parental income on early vocabulary development [Posterpräsentation]. Poster presented at the 18th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction, Aachen , Germany.

    2018

    Attig, M. (8. Oktober 2018 - 9. Oktober 2018). Funding Opportunities for Junior Researchers: Norface (DIAL-Programme) [Posterpräsentation]. Poster presented at the 2nd Interdisciplinary Workshop for Junior Educational Researchers, Berlin, Germany.
    Attig, M., & Weinert, S. (1. Juni 2018). Social disparities in the first years of life: Evidence from the infant cohort study of the NEPS [Vortrag]. Paper presented at the CIDER Workshop, Bamberg, Germany.
    Attig, M., & Weinert, S. (1. September 2018). Language acquisition and the role of home learning environment in the first years [Posterpräsentation]. Poster presented at the audit of the Department 1, Bamberg, Germany.
    Attig, M., & Weinert, S. (1. September 2018). Soziale Disparitäten im Kontext von Mutter-Kind-Interaktionen und frühen Entwicklungsmaßnahmen von Kindern: Eine Analyse von Daten der Säuglingskohorte des Nationalen Bildungspanels [Vortrag]. Vortrag im Rahmen des 51. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland.
    Attig, M., Huang, W., Karwath, C., von Maurice, J., Roßbach, H.-G., & Weinert, S. (6. März 2018). Project SEED and German Datasets [Vortrag]. Paper presented at a project kickoff meeting, Newcastle upon Tyne, England.
    Attig, M., Karwath, C., Huang, W., Blossfeld, G. J., Roßbach, H.-G., von Maurice, J., & Weinert, S. (1. September 2018). Soziale Ungleichheit und kindliche Entwicklung: Die internationale SEED-Studie [Posterpräsentation]. Posterpräsentation im Rahmen des Bildungspolitischen Forums 2018, Berlin, Deutschland.
    Karwath, C., Attig, M., von Maurice, J., & Weinert, S. (12. Dezember 2018). Does poverty harm? Effects of parental income on early vocabulary development [Vortrag]. Paper presented at the Research Seminar of Department 1 of the LIfBi and the Chair of Developmental Psychology, Bamberg, Germany.
    Linberg, A., Attig, M., & Weinert, S. (28. November 2018). Disparities in vocabulary of 2 year-old children by maternal education and the mediating effect of verbal interaction quality [Vortrag]. Paper presented at the Research Seminar of Department 1 of the LIfBi and the Chair of Developmental Psychology, Bamberg, Germany.

    2017

    Attig, M. (1. April 2017). Language abilities, social disparities and home learning environment in the first two years [Vortrag]. Paper presented at the spring workshop of the College for Interdisciplinary Educational Research, Kiel, Germany.
    Attig, M., & Karwath, C. (1. Februar 2017). Introduction into the data portfolio of Starting Cohort 1 (Newborns) [Vortrag]. Paper presented at the 49th NEPS User Training, Bamberg, Germany.
    Attig, M., & Weinert, S. (1. Mai 2017). Soziale Disparitäten und Sprachfähigkeiten im Alter von 2 Jahren: Eine Analyse von Daten der Säuglingskohorte des Nationalen Bildungspanels. [Vortrag]. Vortrag im Rahmen des Lehrstuhlkolloquiums "Entwicklung und Lernen" des Lehrstuhls Psychologie I: Entwicklungspsychologie an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Bamberg, Deutschland.
    Attig, M., & Weinert, S. (1. Oktober 2017). The emergence of social disparities in early language development: The impact of home learning environment [Vortrag]. Paper presented at the 7th Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS), Stirling, Scotland.
    Attig, M., & Weinert, S. (1. September 2017). Soziale Disparitäten, häusliche Lernumwelt und frühe Sprachfähigkeit: Eine Analyse von Daten der Säuglingskohorte des Nationalen Bildungspanels. [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
    Karwath, C., & Attig, M. (1. Juli 2017). Do interviewers affect test situations in households? Results from the newborn cohort study of the National Educational Panel Study (NEPS) [Vortrag]. Paper presented at the 7th Conference of the European Survey Research Association, Lisbon, Portugal.

    2016

    Attig, M. (1. März 2016). Handlungsverständnis in den ersten Lebensjahren - Retrospektive und prospektive Verarbeitung [Vortrag]. Vortrag im Rahmen des Lehrstuhlkolloquiums "Entwicklung und Lernen" des Lehrstuhls Psychologie I: Entwicklungspsychologie an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Bamberg, de.
    Attig, M. (2016, September 1). NEPS Starting Cohort 1 [Paper presentation]. Paper presented at the fall workshop of the College on Interdisciplinary Educational Research, Germany.
    Attig, M. (2016, September 1). The birth cohort study of the German National Educational Panel Study (NEPS) and first results [Paper presentation]. Paper presented at the Brown Bag Lunch Series at the Rutgers-Graduate School of Education, New Brunswick, Canada.
    Attig, M., Freund, J.-D., & Weinert, S. (2016, April 13 - 2016, April 15). The sensorimotor scale of the Newborn Cohort of the German National Educational Panel Study. A validation study [Poster presentation]. Poster presented at the kick-off workshop of the College for Interdisciplinary Educational Research, Berlin, Germany.
    Attig, M., Freund, J.-D., & Weinert, S. (2016, May 1). The sensorimotor scale of the National Education Panel Study (NEPS). A validation study of a very short assessment instrument at the age of 7 to 9 months [Poster presentation]. Poster presented at the Biennial International Congress of Infant Studies, New Orleans, Louisiana.
    Attig, M., Freund, J.-D., & Weinert, S. (2016, May 26 - 2016, May 28). The cognitive-sensorimotor scale of the NEPS. A validation study of a very short assessment instrument at the age of 7 to 9 months [Poster presentation]. Poster presented at the International Conference on Infant Studies, New Orleans, Louisiana.
    Attig, M., Weinert, S., & Roßbach, H.-G. (2016, September 1). Are there social disparities in cognitive development from the crib on? Analyses of the Birth Cohort Study of the National Educational Panel Study [Paper presentation]. Paper presented at the 50th Congress of the German Psychological Society, Leipzig, Germany.
    Attig, M., Weinert, S., von Maurice, J., & Roßbach, H.-G. (2016, October 1). Social inequality and its effects on child development. A study of birth cohorts in the UK, Germany and the Netherlands. [Poster presentation]. Poster presented at the 3rd meeting of the Scientific Advisory Board of the Leibniz Institute for Educational Trajectories, Bamberg, Germany.
    Mann, D., & Attig, M. (2016, September 1). Presentation of direct measures in Starting Cohort 1 (Newborns) [Paper presentation]. Paper presented at the 46th NEPS User Training, Bamberg, Germany.
    Mann, D., Attig, M., Sommer, A., Freund, J.-D., & Weinert, S. (2016, May 26 - 2016, May 28). Predicting toddler´s information processing capacities from parenting behavior [Poster presentation]. Poster presented at the International Conference on Infant Studies, New Orleans, Louisiana.
    Mann, D., Kim, J. E., & Attig, M. (7. März 2016 - 11. März 2016). Analyse der Antwortzeiten in computerbasierten Kompetenzerhebungen am Beispiel der Startkohorte 1 des Nationalen Bildungspanels (NEPS) [Vortrag]. 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Berlin, de.
    Roßbach, H.-G., & Attig, M. (10. Juni 2016 - 11. Juni 2016). Erste Ergebnisse aus dem Nationalen Bildungspanel (NEPS) zum Lernen im Säuglingsalter [Vortrag]. Vortrag im Rahmen des Forums Frühe Kindheit 2016 "Lernen und Bildung in den ersten Lebensjahren", Köln, de.
    Sommer, A., Freund, J.-D., Attig, M., Mann, D., & Weinert, S. (2016, August 1). Preconditions of interaction behaviour: Considering the active role of the child [Paper presentation]. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Dublin, Ireland.

    2015

    Attig, M. (2015, December 7). Presentation of direct measures in SC1 [Paper presentation]. Paper presented at the 40th NEPS User Training, Bamberg, Germany.
    Attig, M. (28. Mai 2015 - 29. Mai 2015). Startkohorte 1 [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Klausurtagung des Nationalen Bildungspanels, Bamberg, de.
    Attig, M. (29. Juni 2015). Das Nationale Bildungspanel (NEPS) - Einblick in die Startkohorte 1 (Neugeborene und frühkindliche Bildung) [Vortrag]. Kolloquiums am Staatsinstitut für Frühpädagogik, München, de.
    Attig, M., Freund, J.-D., & Weinert, S. (1. September 2015). Ein Vergleich der sensomotorischen Skala des Nationalen Bildungspanels mit den Bayley Scales bei 7 bzw. 8 Monate alten Kindern [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der 22. Fachtagung "Entwicklungspsychologie" der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt am Main, de.
    Attig, M., Roßbach, H.-G., & Weinert, S. (2015, July 15). Investigating education from the first year onwards: The Early Childhood Cohort of the National Educational Panel Study [Paper presentation]. Paper presented at the 6th Conference of the European Survey Research Association, Reykjavik, Iceland.
    Attig, M., Roßbach, H.-G., & Weinert, S. (2015, November 12 - 2015, November 13). Social disparities in cognitive and non-cognititve development in early childhood in Germany [Paper presentation]. Paper presented at the 8th eduLIFE-Workshop on "Childcare arrangements and social inequality-A cross country comparison", Florence, Italy.
    Attig, M., Weinert, S., & Roßbach, H.-G. (2015, November 30). The German Birth Cohort Study [Paper presentation]. Paper presented at the conference on "The Importance of Early Years, Childhood and Adolescence: Evidence from Longitudinal Studies" of Cohort & Longitudinal Studies Enhancement Resources, London, England.
    Karwath, C., Attig, M., Kliem, H., Roßbach, H.-G., & Weinert, S. (2015, July 13 - 2015, July 17). Interviewer effects in the CAPI-study of the early childhood cohort of the National Educational Panel Study (NEPS) [Paper presentation]. 6th Conference of the european survey research association (ESRA), Reykjavik, Iceland. https://ec.europa.eu/eurostat/cros/content/6th-conference-european-survey-research-association-esra_en

    2014

    Attig, M., & Weinert, S. (2014, July 3 - 2014, July 5). Maternal sensitivity and infant´s cognitive development - Introducing the Early Childhood Cohort of the National Educational Panel Study [Poster presentation]. Poster presented at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies, Berlin, de.