Prof. Dr. Michael Bayer

Competencies, Personality, Learning Environments | Personality

Vita

Research interests

  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Psychological Mechanisms of the Reproduction of Inequality
  • Sociology of Education
  • Research on Poverty
  • Publications

    2022

    Bayer, M., & Ostertag, M. (2022). Perspektiven der empirischen Bildungsforschung auf die Themenzentrierte Interaktion. In M. Ostertag, & M. Bayer (Hrsg.), Themenzentrierte Interaktion (TZI) im Gespräch: Gesellschaft mitgestalten (S. 81-97). Vandenhoeck & Ruprecht. https://www.vandenhoeck-ruprecht-verlage.com/detail/index/sArticle/57674
    Bayer, M., & Ostertag, M. (2022). Resonanzräume gestalten mit Themenzentrierter Interaktion. Reflexionen zur Verbindung der Ansätze von Ruth C. Cohn und Hartmut Rosa. In M. Ostertag, & M. Bayer (Hrsg.), Themenzentrierte Interaktion (TZI) im Gespräch: Gesellschaft mitgestalten (S. 59-79). Vandenhoeck & Ruprecht.
    Chincarini, E., Bayer, M., Kroh, J., Schenck-Fontaine, A., & Vogelbacher, M. (2022). Ein erweitertes Konzept für die Messung von Armut in der Bildungsforschung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) (LIfBi Working Paper No. 105). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP105:1.0
    Ostertag, M., & Bayer, M. (Hrsg.). (2022). Themenzentrierte Interaktion (TZI) im Gespräch: Gesellschaft mitgestalten. Vandenhoeck & Ruprecht.

    2021

    Bayer, M. (2021). Das Klischee - Zwischen Entlastung und Verletzung. Diva - Diakoninnenzeitung, 70, 6-10.
    Bayer, M., Zinn, S., & Rüdiger, C. (2021). Grading in secondary schools in Germany – The impact of social origin and gender. International Journal of Educational Research Open, 2, Article 100101. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100101
    Zinn, S., & Bayer, M. (2021). Schule in der Pandemie: Lernzeiten der Kinder hängen auch von der Bildung der Eltern ab (DIW aktuell No. 63). Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW). https://www.diw.de/de/diw_01.c.817855.de/publikationen/diw_aktuell/2021_0063/schule_in_der_pandemie__lernzeiten_der_kinder_haengen_auch_von_der_bildung_der_eltern_ab.html
    Zinn, S., & Bayer, M. (2021). Time spent on school-related activities at home during the pandemic: A longitudinal analysis of social group inequality among secondary school students (SOEPpapers No. 1132). Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW). https://www.diw.de/de/diw_01.c.817750.de/publikationen/soeppapers/2021_1132/time_spent_on_school-related_activities_at_home_during_the_p___s_of_social_group_inequality_among_secondary_school_students.html
    Zinn, S., & Bayer, M. (2021). Subjektive Belastung der Eltern durch die Beschulung ihrer Kinder zu Hause zu Zeiten des Corona-bedingten Lockdowns im Frühjahr 2020. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24, 339-365. https://doi.org/10.1007/s11618-021-01012-9
    Zinn, S., & Bayer, M. (2021). Time spent on school-related activities at home during the pandemic: A longitudinal analysis of social group inequality among secondary school students. Frontiers in Psychology, 2021, Article 705107. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.705107

    2020

    Wohlkinger, F., & Bayer, M. (2020). Typologie des Schülerhabitus in der Sekundarstufe I: Ein quantitativer Operationalisierungsansatz mit Daten des Nationalen Bildungspanels. Journal for Educational Research Online, 12(2), 67-88. https://www.waxmann.com/ausgabeAUG100388
    Zinn, S., Bayer, M., Entringer, T., Goebel, J., Grabka, M. M., Graeber, D., Kroh, M., Kröger, H., Kühne, S., Liebig, S., Schröder, C., Schupp, J., & Seebauer, J. (2020). Subjektive Belastung der Eltern durch Schulschließungen zu Zeiten des Corona-bedingten Lockdowns (SOEPpapers No. 1097-2020). Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung.
    Zinn, S., Kreyenfeld, M., & Bayer, M. (2020). Kinderbetreuung in Corona-Zeiten: Mütter tragen die Hauptlast, aber Väter holen auf (DIW aktuell No. 51). Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW).

    2019

    Ditton, H., Bayer, M., & Wohlkinger, F. (2019). Structural and motivational mechanisms of academic achievement: A mediation model of social background effects on academic achievement. The British Journal of Sociology, 70(4), 1276-1296. https://doi.org/10.1111/1468-4446.12506
    Wohlkinger, F., Blumenfelder, A. R., Bayer, M., von Maurice, J., & Blossfeld, H.-P. (2019). Measuring motivational concepts and personality aspects in the National Educational Panel Study. In H.-P. Blossfeld, & H.-G. Roßbach (Hrsg.), Education as a lifelong process (3. Aufl., S. 155-169). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23162-0_9

    2018

    Bayer, M., & Zinn, S. (2018). Zur Entwicklung des Zusammenhangs und der Erklärbarkeit von Leistungen und Kompetenzen bei Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I (LIfBi Working Paper No. 77). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXVII.pdf
    Bayer, M., Sixt, M., & Müller, D. (2018). Bildung und Raum - Eine neue alte Debatte: Eine neue alte Debatte. In M. Sixt, M. Bayer, & D. Müller (Hrsg.), Bildungsentscheidungen und lokales Angebot: Die Bedeutung der Infrastruktur für Bildungsentscheidungen im Lebensverlauf (S. 11–19). Waxmann.
    Ditton, H., Bayer, M., & Wohlkinger, F. (2018). Structural and motivational mechanisms of academic achievement: A mediation model of social-background effects on academic achievement. The British Journal of Sociology, 9(3), 241. https://doi.org/10.1111/1468-4446.12506
    Schmitz, A., & Bayer, M. (2018). Strukturale Psychologie. Zum Verhältnis von Sozialraum, Habitus und Persönlichkeit. Berliner Journal für Soziologie, 27, 455–483. https://doi.org/10.1007/s11609-018-0364-8
    Wohlkinger, F., Bayer, M., & Blumenfelder, A. R. (2018). Schulformbezogene Angaben von Eltern in NEPS Startkohorte 2 (NEPS Survey Paper No. 37). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP37:1.0

    2017

    Bayer, M. (2017). Die Welt aus den sozialen Fugen: Ein soziologischer Blick (Forschung, Entwicklung, Transfer – Nürnberger Hochschulschriften No. 23). Evangelische Hochschule Nürnberg. https://doi.org/10.17883/fet-schriften023
    Bayer, M., & Wohlkinger, F. (2017). Meritokratie und Gerechtigkeit in der Grundschule: Gerechtigkeitstheoretische Implikationen schulbezogener Motivation. In T. Eckert, & B. Gniewosz (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit (S. 167–183). Springer VS.
    Sixt, M., Baur, H.-R., Gerbig, F., Hofmann, J., Müller, D., Stöhr, I., Thürer, S., Zeichner, C., & Bayer, M. (2017). Das Projekt "BildungsLandschaft Oberfranken (BiLO)": Eine Skizze (LIfBi Working Paper No. 71). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXI.pdf

    2016

    Bayer, M. (2016). Bildung, Leistung und Kompetenz. In A. Lange, H. Reiter, S. Schutter, & C. Steiner (Hrsg.), Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie (S. 1-13). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05676-6_7-1
    Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., Bayer, M., & Skopek, J. (2016). Foreword. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (Hrsg.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys: he Example of the National Educational Panel Study (S. XI–XIV). Springer VS.
    Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., Bayer, M., & Skopek, J. (Hrsg.). (2016). Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2
    Müller, D., Linberg, T., Bayer, M., Schneider, T., & Wohlkinger, F. (2016). Measuring personality traits of young children: Results from a NEPS pilot study. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (Hrsg.), Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study (S. 169–180). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_10
    Wohlkinger, F., Bayer, M., & Ditton, H. (2016). Measuring self-concept in the NEPS. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (Hrsg.), Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study (S. 181–193). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_11

    2015

    Bayer, M., Wohlkinger, F., Freund, J.-D., Ditton, H., & Weinert, S. (2015). Temperament bei Kleinkindern - Theoretischer Hintergrund, Operationalisierung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) und empirische Befunde aus dem Forschungsprojekt ViVA (NEPS Working Paper No. 58). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:WP58:1.0
    Grgic, M., & Bayer, M. (2015). Eltern und Geschwister als Bildungsressource? Der Beitrag von familialem Kapital für Bildungsaspirationen, Selbstkonzept und Schulerfolg von Kindern. Zeitschrift für Familienforschung, 27(2), 173-192. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-445452

    2014

    Bayer, M., Goßmann, F., & Bela, D. (2014). NEPS Technical Report: Generated school type variable t723080_g1 in Starting Cohorts 3 and 4 (NEPS Working Paper No. 46). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://doi.org/10.5157/NEPS:WP46:1.0

    2012

    Bayer, M., Ditton, H., & Wohlkinger, F. (2012). Konzeption und Messung sozialer Kompetenz im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 8). Otto-Friedrich-Universität Bamberg. https://doi.org/10.5157/NEPS:WP08:1.0

    Selected presentations and lectures

    2022

    Bayer, M., & Ostertag, M. (7. Juli 2022). Themenzentrierte Interaktion (TZI) als Theorie und Praxis der Verständigung. Gesellschaft mitgestalten [Vortrag]. Forum Forschung, Entwicklung, Transfer.

    2021

    Bayer, M. (19. Oktober 2021). Sozialer Wandel und Corona [Keynote]. Politik und Gesellschaft: Fortbildungsseminar für Lehrkräfte an Gymnasien, Tutzing, Deutschland.
    Bayer, M. (21. Januar 2021). Betroffenheiten in der Krise – Forschungen und erste Befunde zu sozial-selektiven Auswirkungen der Corona-Pandemie [Vortrag]. Forum Forschung Entwicklung Transfer.
    Bayer, M., & Freier, C. (30. Juni 2021). Digital and social inequalities. Challenges of the digital transformation for lifeworld oriented social work [Vortrag]. Social Work Futures, Glasgow, Scotland.
    Bayer, M., Sommer-Himmel, R., & Luplow, N. (24. September 2021). Pädagogische Qualität in der Kita: Konzeption, Qualität und Kinderbeteiligung [Vortrag]. 2. Innsbrucker Fachtagung zur Elementarpädagogik, Innsbruck, Österreich.

    2020

    Zielonka, M., & Bayer, M. (30. Januar 2020). Different paths to success: Habitus, career patterns and the reproduction of social inequality [Vortrag]. IAB-Colloquium, Nuremberg, Germany. https://www.iab.de/de/veranstaltungen/iab-colloquium/iab-colloquium200130.aspx

    2019

    Bayer, M. (5. Dezember 2019). Governing the education system by indicators [Vortrag]. Paper presented at the conference "Dynamics of Inequality. Concepts of Analysis, Concepts of Intervention", Halle (Saale) , Germany.
    Bayer, M. (8. November 2019). Kindergartenqualität: Konzeption und Praxis [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Tagung der Empirie- und Theorie-AG der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, München, Deutschland.
    Zielonka, M., & Bayer, M. (25. September 2019). Habitus, carrier-patterns and the reproduction of social inequality [Vortrag]. Paper presented at the 9th Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies "Life Courses in Comparable Perspective", Potsdam, Germany.

    2018

    Artelt, C., Blumenfelder, A. R., & Bayer, M. (1. Mai 2018). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi) - NEPS-Persönlichkeit [Vortrag]. Vortrag im Rahmen eines Kick-Off-Treffens des Leibniz-Kompetenzzentrums "Nicht-kognitive Fähigkeiten im Bildungskontext", Mannheim, Deutschland.
    Bayer, M. (1. Juni 2018). Das bedingungslose Grundeinkommen [Sonstiges]. Diskutant in der Podiumsdiskussion zum bedingungslosen Grundeinkommen.
    Bayer, M. (1. Mai 2018). Einführung in die NEPS-Daten [Vortrag]. Vortrag an der Evangelischen Hochschule Nürnberg.
    Bayer, M., Wohlkinger, F., & Blumenfelder, A. R. (1. Januar 2018). NEPS, motivation and personality assessment: Rationale and Research [Vortrag]. Paper presented at a research seminar of Department 1 (LIfBi), Bamberg, Germany.
    Lockl, K., Bayer, M., & Mudiappa, M. (1. September 2018). The assessment of competencies in the NEPS and its potential for the National Report on Education [Vortrag]. Paper presented at the 5th meeting of the Scientific Advisory Board of the Leibniz Institute for Educational Trajectories, Bamberg, Germany.
    Lockl, K., Bayer, M., & Mudiappa, M. (28. September 2018). The assessment of competencies in the NEPS and its potential for the National Report on Education [Vortrag]. Paper presented at the audit of the Department 1, Bamberg, Germany.

    2017

    Bayer, M., & Mudiappa, M. (1. November 2017). The National Report on Education (Bildungsbericht) [Vortrag]. Paper presented at the research seminar of Department 1, Bamberg, Germany.
    Goßmann, F., & Bayer, M. (1. Juli 2017). Measurement errors within education history: Extent and determinants [Vortrag]. Paper presented at the 7th Conference of the European Survey Research Association, Lisbon, Portugal.

    2016

    von Maurice, J., Roßbach, H.-G., Aschinger, F., Auriga, R., Bayer, M., Blossfeld, G., Brauns, J. M., Hecker, K., Kleine, L., Kleinert, C., Mudiappa, M., Ristau, I.-S., Steinhauer, H. W., & Will, G. (27. Januar 2016). LIfBi-Machbarkeitsstudie zur Integration von Flüchtlingen in das Bildungssystem [Vortrag]. Vortrag im Bundesministerium für Bildung und Forschung, Berlin, de.

    2014

    Bayer, M. (19. September 2014). Konstrukte aus dem Bereich Motivation und Persönlichkeit - Übersicht und Anwendungsbeispiele [Vortrag]. 30. NEPS-Nutzerschulung, Bamberg, de.
    Bayer, M. (2014, November 7). Instruments for measuring social and emotional skills in the NEPS [Paper presentation]. Paper presented to Maria Huerta, analyst at the Education and Social Progress Team of the Organization for Economic Co-operation and Development, Bamberg, de.
    Bayer, M. (22. April 2014). Konstrukte aus dem Bereich Motivation und Persönlichkeit - Übersicht und Anwendungsbeispiele [Vortrag]. 28. NEPS-Nutzerschulung, Bamberg, de.
    Bayer, M., & Linberg, T. (27. Juni 2014). Vorstellung des Leibniz-Instituts für Bildungsverläufe e.V. (LIfBi) [Vortrag]. Vortrag beim Diözesanfamilienrat, Bamberg, de.
    Fey, D., & Bayer, M. (12. März 2014). Persönlichkeitsmerkmale von Kindergartenkindern - methodische und inhaltliche Herausforderungen und Befunde [Vortrag]. 24. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, de.
    Schmitz, A., & Bayer, M. (4. April 2014). Strukturale Psychologie [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Tagung der Sektion "Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse" der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Berlin, de.