de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Antonia Schier

Center for Study Management | Data Protection in Surveys

Vita

Research interests

  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Empirical Education Research
  • data Protection
  • Publications

    2024

    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2024). Was muss beim Erfassen von Adress- und Kontaktdaten der Teilnehmenden beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 06, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS06:1.0
    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2024). Was und wer müssen auf einem Datenschutzblatt stehen? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 07, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS07:1.0

    2023

    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Wann ist eine Erhebung anonym und was bedeutet die Erhebung personenbezogener Daten? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 04, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS04:1.0
    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was muss bei der Einholung der Einwilligung für eine Erhebung von Daten bei Minderjährigen beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 02, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS02:1.0
    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was muss bei der Incentivierung von Teilnehmenden beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 05, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS05:1.0
    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was sind besondere Kategorien bzw. sensible Daten nach DSGVO und wie sind diese zu berücksichtigen? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 03, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS03:1.0
    Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Wie holt man eine gültige informierte Einwilligung ein und wie wird diese dokumentiert? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 01, Version 01). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS01:1.0

    2019

    Schier, A., Bender, M., Koberg, T., Bogensperger, B., Gruner, S., Schiller, D., von Maurice, J., & Engelhardt-Wölfler, H. (2019). Data protection issues in the National Educational Panel Study. In H.-P. Blossfeld, & H.-G. Roßbach (Eds.), Education as a lifelong process (3rd ed., pp. 347-359). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23162-0_18

    2016

    Buchholz, S., Skopek, J., Zielonka, M., Ditton, H., Wohlkinger, F., & Schier, A. (2016). Secondary school differentiation and inequality of educational opportunity in Germany: Chapter 5. In H.-P. Blossfeld, S. Buchholz, J. Skopek, & M. Triventi (Hrsg.), Models of Secondary Education and Social Inequality: An International Comparison (S. 79-92). Edward Elgar Publishing.

    2015

    Buchholz, S., & Schier, A. (2015). New game, new chance? Social inequalities and upgrading secondary school qualifications in West Germany. European Sociological Review, 31(5), 603-615. https://doi.org/10.1093/esr/jcv062

    Selected presentations and lectures

    2023

    Schier, A. (26. September 2023). Erhebung von Forschungsdaten auf Basis des berechtigten Interesses - Ein Bericht aus der Praxis am LIfBi [Vortrag]. 7. Datenschutztag der Leibniz-Gemeinschaft, Berlin, Deutschland. https://www.leibniz-gemeinschaft.de/ueber-uns/neues/veranstaltungen

    2021

    Schier, A. (3. Dezember 2021). Ein Praxisbericht zur informierten Einwilligung in den Panelsurveys am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe [Vortrag]. 5. Datenschutztag der Leibniz-Gemeinschaft, Berlin, Deutschland.

    2019

    Schier, A., Bains, F., & von Maurice, J. (1. März 2019). (Neue) Anforderungen der DSGVO: Ein Praxisbericht aus den Panelsurveys (NEPS, INSIDE, ReGES) am LIfBi [Vortrag]. Vortrag im Rahmen des 13. Workshops der Panelsurveys im deutschsprachigen Raum, Hannover, Deutschland.

    2018

    Fuß, D., & Schier, A. (1. Februar 2018). Datenschutz im Erhebungs-, Verarbeitungs- und Nutzungsprozess [Vortrag]. Vortrag im Rahmen des Besuchs der Bundesbeauftragten für Datenschutz und Informationsfreiheit, Bamberg, Deutschland.
    Schier, A., & Bogensperger, B. (1. November 2018). Kann man Gesetze verhandeln? [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Teamsitzung Zentrale Koordinierungsstelle, Bamberg, Deutschland.
    Schier, A., Bains, F., & Reichert, T. (1. November 2018). Beispiele für Datenschutz-Fälle [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Teamsitzung Zentrale Koordinierungsstelle, Bamberg, Deutschland.

    2015

    Schier, A. (2015, August 1). New game, New chance? Social inequalities and upgrading secondary school qualifications in Germany [Paper presentation]. Paper presented at the research seminar of the Leibniz Institute for Educational Trajectories, Bamberg, Germany.
    Schier, A. (2015, September 10 - 12). New game, new chance? Social inequalities and upgrading secondary school qualifications in Germany [Paper presentation]. Paper presented at the conference of the European Consortium on Sociological Research, Tallinn, Estonia.
    Schier, A. (2015, September 29 - 30). New game, new chance? Social inequalities and upgrading secondary school qualifications in Germany [Paper presentation]. Paper presented at the annual conference of Bamberg Graduate School of Social Sciences, Bamberg, Germany.
    Schier, A., & Koberg, T. (29. Juni 2015). Datenschutz im Nationalen Bildungspanel (NEPS) [Vortrag]. Vortrag im Rahmen eines Auftaktmeetings zur PIAAC-L-Datenschutzstrategie, Bamberg, de.

    2014

    Blossfeld, H.-P., Buchholz, S., Ditton, H., Schier, A., Skopek, J., Wohlkinger, F., & Zielonka, M. (2014, November 27 - 28). Differentiation in secondary education and its short- and long-term effects on inequality of educational opportunities. Countries with high level of formal tracking [Paper presentation]. Paper presented at the 6th eduLIFE-Workshop, Florence, it.
    Blossfeld, H.-P., Ditton, H., Buchholz, S., Schier, A., Skopek, J., Wohlkinger, F., & Zielonka, M. (2014, November 27). Tracking and inequalities of educational opportunities in Germany [Paper presentation]. Paper presented at the 6th eduLIFE-Workshop, Florence, it.
    Koberg, T., Müller-Kuller, A., Reichert, F., & Schier, A. (11. - 12. September 2014). Datenschutz im Nationalen Bildungspanel [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Tagung "Forschungsethik in der qualitativen und quantitativen Sozialforschung" der Ludwig-Maximilians-Universität München, München, de.