Dr. Lena Nusser

Competencies, Personality, Learning Environments | Learning environments and school education

Vita

Publications

2025

Hawrot, A., & Nusser, L. (2025). How does the home learning environment contribute to private tutoring attendance? A study among Grade 8 students in Germany. Scandinavian Journal of Educational Research, 69(1), 122-137. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2266707

2024

Blanck, J., Menze, L., & Nusser, L. (2024). Subjective well-being in early adulthood-long-term consequences of inclusive vs. segregated education for students with special educational needs in Germany? European Journal of Special Needs Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2400770
Gnambs, T., & Nusser, L. (2024). Out-of-level cognitive testing of children with special educational needs. European Journal of Psychological Assessment, 40(1), 40-45. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000736
Hawrot, A., & Nusser, L. (2024). The home environment during the COVID-19 pandemic and changes in learning enjoyment and learning effort: A study of German lower secondary school students. Children and Youth Services Review, 158, Article 107481. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107481
Hubert, S., Nusser, L., & Kuger, S. (2024). The relation between structural family characteristics and parental attitudes with respect to the use of ECEC for one- and two-year-old children in Germany. European Early Childhood Education Research Journal, 32(3), 495-521. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2265600
Nusser, L., Lockl, K., Gnambs, T., Wolter, I., & Artelt, C. (2024). Geringere Lernzuwächse durch coronabedingte Einschränkungen im Bildungsbereich? Ein Kohortenvergleich zu Entwicklungen in der Sekundarstufe (NEPS Corona & Bildung No. 10). Leibniz Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:10:1.0

2023

Gresch, C., & Nusser, L. (2023). Schulische Rahmenbedingungen und überfachliche Kompetenzen in inklusiven Klassen. Empirische Sonderpädagogik, 15(2), 157-176. https://doi.org/10.2440/003-0004
Thums, K., Gehrer, K., Gnambs, T., Lockl, K., & Nusser, L. (2023). Data from the National Educational Panel Study (NEPS) in Germany: Educational pathways of students in grade 5 and higher. Journal of Open Psychology Data, 11(3), 1-14. https://doi.org/10.5334/jopd.79
Zurbriggen, C. L., Nusser, L., Krischler, M., & Schmitt, M. (2023). Teachers' judgment accuracy of students’ subjective well-being in school: In search of explanatory factors. Teaching and Teacher Education, 133, Article 104304. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104304

2022

Goldan, J., Nusser, L., & Gebel, M. (2022). School-related subjective well-being of children with and without special educational needs in inclusive classrooms. Child Indicators Research, 15(4), 1313–1337. https://doi.org/10.1007/s12187-022-09914-8
Schmitt, M., Nusser, L., & Lorenz, C. (2022). Wie nehmen Eltern und pädagogische Fachkräfte die Kompetenzen ihrer Kinder wahr? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25, 1293–1318. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01088-x

2021

Labsch, A., Nusser, L., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (2021). Gemeinsam lernen, miteinander teilen – Zusammenhänge zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungsettings und dem sozialen Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(3), 525–543. https://doi.org/10.1007/s11618-021-00998-6
Labsch, A., Schmitt, M., Nusser, L., & Schüpbach, M. (2021). Besteht ein Zusammenhang zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungssettings und dem Selbstwertgefühl von Schüler*innen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? Journal for Educational Research Online, 13(2), 84-108. https://doi.org/10.31244/jero.2021.02.05
Lindner, K.-T., Nusser, L., Gehrer, K., & Schwab, S. (2021). Differentiation and grouping practices as a response to heterogeneity – Teachers’ implementation of inclusive teaching approaches in regular, inclusive and special classrooms. Frontiers in Psychology, 12, Article 676482. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.676482
Lockl, K., Attig, M., Nusser, L., & Wolter, I. (2021). Lernen im Lockdown: Welche Voraussetzungen helfen Schülerinnen und Schülern? Die Bedeutsamkeit der Lesekompetenz, des Interesses an Lerninhalten und der Anstrengungsbereitschaft für die Bewältigung des Lernens zuhause (NEPS Corona & Bildung No. 5). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:05:1.0
Lockl, K., Attig, M., Nusser, L., & Wolter, I. (2021). Cognitive and affective-motivational factors as predictors of students’ home learning during the school lockdown. Frontiers in Psychology, 12, Article 751120. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.751120
Nusser, L. (2021). Learning at home during COVID-19 school closures – How do German students with and without special educational needs manage? European Journal of Special Needs Education, 36(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1872845
Nusser, L., Lockl, K., & Wolter, I. (2021). Lernen im Kinderzimmer – wie kann das funktionieren? Begegnung: Deutsche schulische Arbeit im Ausland, 42(1), 42-44. https://www.auslandsschulwesen.de/SharedDocs/Downloads/Webs/ZfA/DE/Publikationen/BEGEGNUNG/BEGEGNUNG_2021_1.pdf;jsessionid=16CF8F2D2FE71F1FC3EE9C85C7487520.intranet261?__blob=publicationFile&v=2
Nusser, L., Wolter, I., Attig, M., & Fackler, S. (2021). Die Schulschließungen aus Sicht der Eltern: Ergebnisse des längsschnittlichen Nationalen Bildungspanels und seiner Covid-19-Zusatzbefragung. In D. Fickermann, & B. Edelstein (Hrsg.), Schule während der Corona-Pandemie: Neue Ergebnisse und Überblick über ein dynamisches Forschungsfeld (17, S. 33–50). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830993315.02
Resch, K., Nusser, L., & Schwab, S. (2021). Social inclusion of German students who complete an academic stay abroad. European Journal of Educational Research, 10(2), 945–955. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.2.945

2020

Attig, M., Wolter, I., & Nusser, L. (2020). Zufriedenheit in unruhigen Zeiten: Welche Rolle die Kommunikation zwischen Eltern und Schulen während der Schulschließungen gespielt hat: Einschätzungen von Eltern zur Unterstützung durch die Schule und zum Lernerfolg ihrer Kinder während des Lockdowns (NEPS Corona & Bildung No. 4). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:04:1.0
Gehrer, K., & Nusser, L. (2020). Binnendifferenzierender Deutschunterricht und dessen Einfluss auf die Lesekompetenzentwicklung in der Sekundarstufe I. Journal for Educational Research Online, 12(2), 166-189. https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&id_artikel=ART104172&uid=frei
Nusser, L., & Gehrer, K. (2020). Addressing heterogeneity in secondary education: Who benefits from differentiated instruction in German classes? International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1862407
Nusser, L., Weinert, S., Artelt, C., & Carstensen, C. H. (2020). Machbarkeitsstudien an Förderschulen mit dem Schwerpunkt Lernen im Rahmen des Nationalen Bildungspanels (2010-2013): Ergebnisse und Resümee. In C. Gresch, P. Kuhl, M. Grosche, C. Sälzer, & P. Stanat (Hrsg.), Schüler*innen mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen (S. 147–175). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27608-9
Wolter, I., Nusser, L., Attig, M., & Fackler, S. (2020). Corona-bedingte Schulschließungen – ...und nun funktioniert alles digital? : Wie Eltern mit Kindern in der 8. Klasse die Zeit der Schulschließungen in Deutschland erlebt haben (NEPS Corona & Bildung No. 1). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:01:1.0

2019

Gnambs, T., & Nusser, L. (2019). The longitudinal measurement of reasoning abilities in students with special educational needs. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00232

2018

Nusser, L., & Messingschlager, M. (2018). Erfassung kognitiver Grundfähigkeiten bei Schülerinnen und Schülern an Förderschulen in Startkohorte 4 (Klasse 9) (NEPS Survey Paper No. 33). Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP33:1.0

2017

Nusser, L., & Weinert, S. (2017). Appropriate test-taking instructions for students with special educational needs. Journal of Cognitive Education and Psychology, 16(3), 227-240. https://doi.org/10.1891/1945-8959.16.3.227

2016

Nusser, L., & Wolter, I. (2016). There’s plenty more fish in the sea. : Das akademische Selbstkonzept von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf Lernen in integrativen und segregierten Schulsettings. Empirische Pädagogik, 30(1), 130-143.
Nusser, L., Heydrich, J., Carstensen, C. H., Artelt, C., & Weinert, S. (2016). Validity of survey data of students with special educational needs: Results from the National Educational Panel Study. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (Eds.), Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study (pp. 251–266). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_15
Schwab, S., Gebhardt, M., Hessels, M., & Nusser, L. (2016). Predicting a high rate of self-assessed and parent-assessed peer problems: Is it typical for students with disabilities? Research in Developmental Disabilities, 49-50, 196-204. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2015.11.026

2015

Gebhardt, M., Schwab, S., Nusser, L., & Hessels, M. (2015). Einstellungen und Selbstwirksamkeit von Lehrerinnen und Lehrern zur schulischen Inklusion in Deutschland: Eine Analyse mit Daten des Nationalen Bildungspanels Deutschlands (NEPS). Empirische Pädagogik, 29(2), 211-229. http://www.fachportal-paedagogik.de/fis_bildung/suche/fis_set.html?FId=1070373
Nusser, L., Carstensen, C. H., & Artelt, C. (2015). Befragung von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf Lernen: Ergebnisse zur Messinvarianz. Empirische Sonderpädagogik, 7(2), 99-116. https://doi.org/10.25656/01:10823

2013

Heydrich, J., Weinert, S., Nusser, L., Artelt, C., & Carstensen, C. H. (2013). Including students with special educational needs into large-scale assessments of competencies: Challenges and approaches within the German National Educational Panel Study (NEPS). Journal for Educational Research Online, 5(2), 217–240. http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/article/view/367/174

Selected presentations and lectures

2025

Kroh, J., Schmitt, M., & Nusser, L. (26. - 29. Januar 2025). Mittendrin statt nur dabei – Entwicklung des Gefühls der sozialen Zugehörigkeit während der Jugendphase [Symposiumsbeitrag]. 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim.
Nusser, L., & Gresch, C. (27. - 29. Januar 2025). Veränderungen überfachlicher Kompetenzen bei Schüler*innen mit und ohne sonderpädagogischen Unterstützungsbedarf in Abhängigkeit von inklusiven Rahmenbedingungen [Vortrag]. 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/men%C3%BC-gebf/tagungen-der-gebf/2025-12-gebf-tagung-mannheim/

2024

Nusser, L., Zurbriggen, C., & Labsch, A. (26. - 28. Juni 2024). Entwicklung des schulischen Wohlbefindens von Schüler:innen in inklusiven Klassen [Vortrag]. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, Locarno, Schweiz. https://www.ehb.swiss/veranstaltungen/kongress-der-schweizerischen-gesellschaft-fuer-bildungsforschung-sgbf-2024

2023

Nusser, L., & Goldan, J. (3. - 4. November 2023). Mathematische Kompetenzentwicklung von Schüler*innen mit sonderpädagogischem Unterstützungsbedarf im Bereich Lernen [Vortrag]. Herbsttagung der Arbeitsgruppe Sonderpädagogische Empirische Forschung (AESF), Münster, Deutschland. https://www.uni-muenster.de/EW/ife/arbeitsbereiche/inklusion/tagungen/index.html

2022

Hawrot, A., & Nusser, L. (2022, July 5 - 8). The role of home learning environment for private tutoring attendance among grade 8 students [Paper presentation]. European Congress of Psychology, Ljubljana, Slovenia.
Nusser, L., Menze, L., & Blanck, J. (2022, December 5 - 6). Subjective well-being in early adulthood – long-term effects of inclusive vs. segregated education for students with special educational needs [Paper presentation]. 7th International NEPS Conference, Bamberg, Germany. https://www.neps-data.de/neps-conference2022
Obry, M., Stegenwallner-Schütz, M., Nusser, L., Gehrer, K., & Böhme, K. (9. - 11. März 2022). Längsschnittliche Verlinkung des Lesekompetenztests zur Messung der Kompetenzentwicklung von Schüler:innen mit und ohne sonderpädagogischen Förderbedarf [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

2021

Krischler, M., Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (2021, September 6 - 9). Inequalties in teacher reports on students’ inclusion at school [Paper presentation]. European Conference on Educational Research 2021, Geneva, Switzerland.
Nusser, L., Attig, M., Wolter, I., & Fackler, S. (22. - 23. April 2021). Wie bewerten Eltern den Lernerfolg ihrer Kinder in der Sekundarstufe I und die Unterstützung durch die Schule während der pandemiebedingten Schulschließungen? [Symposiumsbeitrag]. DigiGEBF21: Thementagung Bildung und Corona, Mannheim, Deutschland.