de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

News
11/18/2016

Prof. Dr. Wolfgang Lenhard eröffnet Vortragsreihe zum Thema „Refugees in Germany”

Am 17. November gastierte Prof. Dr. Wolfgang Lenhard vom Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie an der Julius-Maximilians-Universität Würzburg am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi) und referierte zum Thema „Differenzielle Effekte im Wortschatz- und Leseerwerb: Die Auswirkung von Mehrsprachigkeit am Beispiel von PPVT4 und ELFE II”. Er eröffnete damit die Vortragsreihe „Refugees in Germany – Educational Trajectories and Social Integration”, die das LIfBi im Rahmen des vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Projekts „ReGES – Refugees in the German Educational System” veranstaltet.

Im Mittelpunkt der Veranstaltung, die auf großes Interesse stieß, stand die Darstellung von zwei Testverfahren zur Erfassung von Deutschkompetenzen von Kindern und Jugendlichen. Dabei wurde auch auf die Anwendung der Verfahren bei Schülerinnen und Schülern verschiedener Altersstufen sowie mit und ohne Migrationshintergrund eingegangen.

PPVT4 („Peabody Picture Vocabulary Test” – 4. Ausgabe) erfasst dabei den rezeptiven Wortschatz, indem das Kind ein gesprochenes Wort einem von vier gezeigten Bildern zuordnen soll. Der Test gilt als wichtiger Prädiktor für das Leseverständnis. In seinem Vortrag vermittelte Prof. Dr. Lenhard Informationen zu den Analysen, der Übertragung des Tests ins Deutsche sowie zur Normierung und zu differenziellen Effekten, wobei auch die Auswirkungen von Aspekten wie Geschlecht oder Migrationshintergrund diskutiert wurden. Daneben skizzierte Prof. Dr. Lenhard die aus ELFE II („Ein Leseverständnistest für Erst- bis Sechstklässler” – 2. Ausgabe) gewonnenen Ergebnisse und nahm hierbei auch Bezug auf Schülerinnen und Schüler mit Migrationshintergrund: Festgestellt wurde, dass die Unterschiede zwischen Kindern mit Deutsch als Muttersprache und jenen, die Deutsch als Zweit- oder Fremdsprache erlernten, mit steigendem Alter größer werden. Dem Vortrag schloss sich eine Diskussionsrunde an, bei der sich die Teilnehmerinnen und Teilnehmer u. a. über die Bedeutung der vorgestellten Forschungsergebnisse für das Projekt ReGES austauschten.

Die öffentliche Veranstaltungsreihe „Refugees in Germany – Educational Trajectories and Social Integration” wird in den kommenden Wochen fortgesetzt. Alle Termine für das Jahr 2016 finden Sie hier im Überblick.
 

More News