de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

News
12/19/2016

Vortragsreihe: Dr. Silke Schneider und Verena Ortmanns stellen Instrument zur computergestützten Messung von Bildungsabschlüssen vor

Am 15. Dezember 2016 fand der für dieses Jahr letzte Termin der Veranstaltungsreihe „Refugees in Germany – Educational Trajectories and Social Integration” statt: Dabei präsentierten Dr. Silke Schneider und Verena Ortmanns (GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften) das von ihnen entwickelte CAMCES-Tool unter dem Vortragstitel Computer Assisted Measurement andCoding of Educational Qualifications in Multicultural Surveys: A New Set of Survey Tools” am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi).

In ihrem Vortrag skizzierten Schneider und Ortmanns die Probleme bei der Messung von internationalen und länderübergreifenden Bildungsabschlüssen. Um eine bessere Vergleichbarkeit und Differenzierung zu erreichen, wird mit dem CAMCES-Tool ein Instrument zur Messung des Bildungsniveaus entwickelt: Dieses greift erstens auf eine Datenbank internationaler Bildungsabschlüsse zurück, stellt zweitens optimierte Fragebogeninstrumente bereit und unterstützt drittens computergestützte Umfragen. Dadurch soll der Umfrageprozess verbessert und vereinfacht werden. Schneider und Ortmanns versprechen sich von CAMCES eine deutliche Erhöhung der Qualität der resultierenden Daten. So kann die Vergleichbarkeit von Abschlüssen nach der International Standard Classification of Education (ISCED) besser gewährleistet werden.

Die öffentliche Veranstaltungsreihe „Refugees in Germany – Educational Trajectories and Social Integration”, die das LIfBi im Rahmen des vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Projekts „ReGES – Refugees in the German Educational System” veranstaltet, wird im neuen Jahr fortgesetzt. Hier finden Sie alle Termine für das Jahr 2017 im Überblick.

More News