Dipl.-Soz. Sebastian Neumeyer

Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | Educational Decisions and Social Inequality
Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | Scholarships: profiles of supported students, distribution and benefits in the German higher education context

Vita

Research interests

  • Educational Inequality
  • Occupational Inequalities
  • Publications

    2025

    Neumeyer, S. (2025). When the first degree isn’t enough—rational choice and social inequality in graduate enrollment in Germany. Higher Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10734-025-01426-y
    Pietrzyk, I., & Neumeyer, S. (in press). Der bemerkenswerte Bildungsaufstieg von Studierenden mit Migrationshintergrund: ein Streben nach Statusmaximierung. In C. Möller, F. Blome, & J. Reuter (Hrsg.), Sozialer Aufstieg durch Bildung? Theoretische Zugänge, empirische Einsichten (S. 122-143). Beltz Juventa.

    2024

    Neumeyer, S., & Will, G. (2024). Secondary ethnic effects in the transition to higher education in Germany and their explanations. Research in Higher Education. https://doi.org/10.1007/s11162-024-09791-w
    Pietrzyk, I., Neumeyer, S., & Erdmann, M. (2024). Unerwartete Role Models. Jugendliche mit Migrationshintergrund können zu Vorbildern in Sachen Bildung werden. WZB-Mitteilungen, 3(185), 17-20. https://bibliothek.wzb.eu/artikel/2024/f-26464.pdf
    Schmaus, M., Olczyk, M., Neumeyer, S., & Will, G. (2024). High realistic aspirations – do normative pressures overthrow rational calculations? Applying the model of frame selection to the educational aspirations of immigrant and majority students in Germany. Rationality and Society, 36(1), 34-65. https://doi.org/10.1177/10434631231208989

    2023

    Neumeyer, S., & Pietrzyk, I. (2023). Done with a degree? Immigration-specific disparities among holders of bachelor’s degrees in the transition to graduate studies in Germany. Frontiers in Sociology, 8, Article 1204164. https://doi.org/10.3389/fsoc.2023.1204164

    2022

    Neumeyer, S. (2022). Wie offen sind strukturierte Promotionen wirklich? Anmerkungen zum Vergleich sozialer Ungleichheiten in einem Beitrag von Susanne de Vogel. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 74(1), 95–111. https://doi.org/10.1007/s11577-022-00817-8
    Neumeyer, S., Olczyk, M., Schmaus, M., & Will, G. (2022). Reducing or widening the gap? How the educational aspirations and expectations of Turkish and majority families develop during lower secondary education in Germany. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 74(2), 259–285. https://doi.org/10.1007/s11577-022-00844-5

    2021

    Dochow, S., & Neumeyer, S. (2021). An investigation of the causal effect of educational expectations on school performance: Behavioral consequences, time-stable confounding, or reciprocal causality? Research in Social Stratification and Mobility, 71, Article 100579. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2020.100579

    2019

    Neumeyer, S., & Pietrzyk, I. (2019). Hochschulabsolvent/innen mit Migrationshintergrund am Übergang in die Promotion. Soziale Welt, 70(4), 435–473. https://doi.org/10.5771/0038-6073-2019-4-435

    2018

    Neumeyer, S., & Alesi, B. (2018). Soziale Ungleichheiten nach Studienabschluss? Wie sich die Bildungsherkunft auf weitere Bildungsübergänge und den erfolgreichen Berufseinstieg von Hochschulabsolventen auswirkt (INCHER Working Paper No. 8). INCHER-Kassel. https://doi.org/10.17906/INCHER.0001