Dr. phil. Philipp Handschuh

Director's Unit | Research Group

Vita

Research interests

  • Digital Media in Education
  • non-formal digital learning
  • AI-based Feedback
  • Publications

    2024

    Günther, S. A., Haag, F., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., & Staake, T. (2024). A feedback component that leverages counterfactual explanations for smart learning support. In L. Mrohs, J. Franz, D. Herrmann, K. Lindner, & T. Staake (Eds.), Digitale Kulturen der Lehre entwickeln: Rahmenbedingungen, Konzepte und Werkzeuge (pp. 285-291). SpringerVS.
    Handschuh, P., Kroh, J., & Nester, M. (2024). The effect of the COVID-19 pandemic on life satisfaction: Does social belonging matter as a mechanism and are there differences by age? Journal of Happiness Studies, 25, Article 114. https://doi.org/10.1007/s10902-024-00823-x
    Klose, M., Handschuh, P., Steger, D., & Artelt, C. (2024). Not easy to get off track: Motivational trajectories of learners completing a non-formal online course. Computers in Human Behavior, 159, Article 108322. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108322

    2023

    Haag, F., Günther, S. A., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., & Staake, T. (2023). Addressing learners' heterogeneity in higher education: An explainable AI-based feedback artifact for digital learning environments (Wirtschaftsinformatik 2023 Proceedings No. 330). Association for Information Systems. https://aisel.aisnet.org/wi2023/74/

    2021

    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise: Wie wirkte sich die Zeit des ersten Lockdowns auf die Lebenszufriedenheit, Erwartungen und Sorgen von Erwachsenen im höheren Alter im Vergleich zu jüngeren Erwachsenen aus? (NEPS Corona & Bildung No. 8). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:08:1.0
    Zammit, A. R., Piccinin, A. M., Duggan, E. C., Koval, A., Clouston, S., Robitaille, A., Brown, C. L., Handschuh, P., Wu, C., Jarry, V., Finkel, D., Graham, R. B., Muniz-Terrera, G., Björk, M. P., Bennett, D., Deeg, D. J., Johansson, B., Katz, M. J., Kaye, J., . . . Hofer, S. M. (2021). A Coordinated Multi-study Analysis of the Longitudinal Association Between Handgrip Strength and Cognitive Function in Older Adults. Journals of Gerontology: Psychological Sciences, 76(2), 229-241.

    2020

    Handschuh, P. (2020). Der Testeffekt im Altersvergleich: Auswirkungen von Testdurchgängen auf die Lernleistung abhängig vom Lernmaterial bei jüngeren und älteren Erwachsenen. https://doi.org/10.18725/OPARU-31721

    Selected presentations and lectures

    2024

    Handschuh, P., Klose, M., Haag, F., Günther, S., Hopf, K., & Staake, T. (18. - 20. März 2024). Das Zusammenspiel von Selbsteinschätzung und Verhaltensdaten – ein Beispiel im Kontext von Prokrastination und der Nutzung eines digitalen Feedbacks [Symposiumsbeitrag]. 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. https://www.uni-potsdam.de/de/gebf2024/index

    2023

    Handschuh, P., Klose, M., & Steger, D. (28. Februar - 2. März 2023). Wer hält durch? Vorhersage der Persistenz in non-formalen Online-Kursen [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/%C3%BCbersicht-gebf/tagungen-der-gebf/2023-10-gebf-tagung-duisburg-essen/
    Handschuh, P., Klose, M., Haag, F., Günther, S., Hopf, K., & Staake, T. (4. - 5. Mai 2023). Wie wirkt ein Feedback, das nur auf Algorithmen basiert? Zusammenhang von automatisch generierter individueller Handlungsvorschläge mit Metakognition und Prokrastination [Vortrag]. Jahrestagung Leibniz Forschungsnetzwerk Bildungspotenziale (LERN): Wirksamkeit und Nachhaltigkeit in der Bildung, Mannheim, Deutschland. https://www.leibniz-bildung.de/veranstaltung/lern-jahrestagung-2023-wirksamkeit-und-nachhaltigkeit/

    2022

    Günther, S., Haag, F., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., & Staake, T. (2022, October 6 - 7). A feedback component that leverages counterfactual explanations for smart learning support: First insights into its empirical evaluation [Symposium contribution]. In H. Brodel (Chair) Studierendenunterstützung und Motivation. Symposium "Developing digital cultures in teaching", Bamberg, Germany. https://dikule-symposium.de/

    2021

    Handschuh, P., Kroh, J., & Nester, M. (2021, November 24). The effect of the Corona-Pandemic on life satisfaction: Does social belonging mediate the relationship and are there differences between age groups? [Paper presentation]. IAB Seminar Series "Corona- Leveller or Amplifier of Social and Economic Inequality?", Nuremberg, Germany.
    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (14. - 19. September 2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise - Schützt Bildung vor sinkender Lebenszufriedenheit? [Vortrag]. PAEPSY 2021, Heidelberg, Deutschland.