Dr. Lydia Kleine

Research Data Center, Methods Development | Feasibility, acceptance, and data quality of new multimodal surveys
Research Data Center, Methods Development | Research Data Center

Vita

Research interests

  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Educational Choices
  • Gender Disparities
  • Committees

  • since 2018: Representative of the Leibniz Institute for Educational Trajectories in the German Network of Educational Research Data (VerbundFDB)
  • Mitglied der Ethikkommission des Leibniz-Instituts für Bildungsverläufe
  • Publications

    2024

    Blossfeld, H.-P., Kleine, L., Luplow, N., Nester, M., & Schmitt, M. (2024). Educational disparities before and after the transition from primary to secondary school in Germany: BiKS-8-18 results on differences in children’s school outcomes and decision-making processes. In S. Weinert, H.-G. Roßbach, J. von Maurice, H.-P. Blossfeld, & C. Artelt (Eds.), Educational processes, decisions, and the development of competencies from early preschool age to adolescence: Findings from the BiKS cohort panel studies (pp. 281-304). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43414-4_11
    Ghosh, S., & Kleine, L. (2024). School entry-age effect on student’s affective - motivational attitudes in German elementary schools. Early Childhood Education Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10643-024-01647-3

    2023

    Daniel, A., Jakowatz, S., Jung, N., Kleine, L., Kocaj, A., Meyermann, A., Mozygemba, K., & Schuster, A. (2023). Die Erfassung von Publikationen aus der Datennutzung: Verfahren, Herausforderungen und Nutzen. Ein Erfahrungsbericht von Forschungsdatenzentren (RatSWD Working Paper No. 281). Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten (RatSWD). https://doi.org/10.17620/02671.80

    2014

    Kleine, L. (2014). Der Übergang in die Sekundarstufe I: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Schulerfolg und die Formation elterlicher Bildungsentscheidungen. Schriften aus der Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg 14. University of Bamberg Press.
    Kleine, L., & Schmitt, M. (2014). Keine Erziehung ohne Beziehung: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Bildungserfolg. In M. Mudiappa, & C. Artelt (Hrsg.), BiKS - Ergebnisse aus den Längsschnittstudien: Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich (S. 67–71). University of Bamberg Press.

    2013

    Kleine, L., Schmitt, M., & Doll, J. (2013). Soziale Beziehungen und das schulische Selbstkonzept während der Grundschulzeit. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 33(3), 283–299. https://doi.org/10.3262/ZSE1303283
    Zielonka, M., Relikowski, I., Kleine, L., Luplow, N., Yilmaz, E., Schneider, T., & Blossfeld, H.-P. (2013). Migrations- und geschlechtsspezifische Disparitäten in der Primar- und Sekundarstufe. Befunde aus der Längsschnittstudie BiKS-8-14. In A. Hadjar, & S. Hupka-Brunner (Hrsg.), Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg (S. 133-158). Beltz Juventa. https://www.beltz.de/fachmedien/sozialpaedagogik_soziale_arbeit/produkte/details/8341-geschlecht-migrationshintergrund-und-bildungserfolg.html

    2012

    Kleine, L., & Schmitt, M. (2012). Keine Erziehung ohne Beziehung: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Bildungserfolg. Die Grundschulzeitschrift, 257(26), 18-19.

    2010

    Kleine, L., Birnbaum, N., Zielonka, M., Doll, J., & Blossfeld, H.-P. (2010). Auswirkungen institutioneller Rahmenbedingungen auf das Bildungsstreben der Eltern und die Bedeutung der Lehrerempfehlung. Journal for Educational Research Online, 2(1), 72-93. https://doi.org/10.25656/01:4568
    Schmitt, M., & Kleine, L. (2010). The Influence of Family-School relations on Academic Success. Journal for Educational Research Online, 2(1), 145-167.

    2009

    Kleine, L., Paulus, W., & Blossfeld, H.-P. (2009). Die Formation elterlicher Bildungsentscheidungen beim Übergang von der Grundschule in die Sekundarstufe I [Sonderheft 12: Bildungsentscheidungen]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 12, 103-125. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92216-4_5

    Selected presentations and lectures

    2024

    Kleine, L., & Fuß, D. (2024, September 24 - 26). Longitudinal analyses in educational research and beyond: NEPS data and services for researchers [Symposium contribution]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference - Inequalities Across Life Courses and Generations: Interdisciplinary Perspectives, Colchester, England.

    2023

    Fuß, D., & Kleine, L. (2023, July 10 - 14). Analysis of data from the National Educational Panel Study [keynote]. 2nd COORDINATE Summer School, Bamberg, Germany.

    2022

    Fuß, D., & Kleine, L. (9. - 11. März 2022). NEPS und Co. – Informationen zu den aktuellen Datenbeständen und Serviceleistungen des LIfBi [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

    2021

    Ghosh, S., & Kleine, L. (31. August - 3. September 2021). What is the ideal age? Unfolding the school entry-age effect in the German elementary school context [Vortrag]. 15th Conference of the European Sociological Association 2021, Barcelona, Spain.
    Kleine, L. (20. April 2021). Publikationserfassung, Datenzitation, Nutzungsmonitoring [Vortrag]. Netzwerktreffen des Verbunds Forschungsdaten Bildung, Berlin, Deutschland.
    Kleine, L. (9. - 11. Juni 2021). The National Educational Panel Study (NEPS): Starting Cohort 4 & Starting Cohort 6 [Vortrag]. YouthLife project advanced training school: Methods of data collection, Tallinn, Estonia. https://www.tlu.ee/en/taxonomy/term/2155/events/youthlife-project-advanced-training-school-methods-data-collection

    2020

    Ghosh, S., & Kleine, L. (7. - 8. Dezember 2020). Unfolding the relative age-effect dilemma in the German context [Vortrag]. 5th International NEPS Conference, Bamberg, Germany. https://www.neps-data.de/neps-conference2020/Program