de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

News
6/23/2017

INSIDE-Studie: Länderauftakttreffen in Berlin

In welcher Weise wird schulische Inklusion in der Sekundarstufe I in Deutschland umgesetzt? Welche Bedingungen tragen zu ihrem Gelingen bei? Diese Fragen stehen u.a. im Zentrum der Studie „INSIDE – Inklusion in der Sekundarstufe I in Deutschland”, die als Kooperation vom Leibniz‐Institut für Bildungsverläufe (LIfBi), dem Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen (IQB), der Bergischen Universität Wuppertal (BUW) sowie der Universität Potsdam (UP) durchgeführt wird. Im Rahmen eines Auftakttreffens in Berlin haben die Projektverantwortlichen die Studie nun vor hochrangigen Vertreterinnen und Vertretern der Kultusministerien vorgestellt.

Im Mittelpunkt der Veranstaltung stand die grundlegende Präsentation des Projekts, um im föderal organisierten Bildungssystem auf exekutiver Ebene das Commitment der Beteiligten zu fördern und deren Expertise für das Projekt fruchtbar zu machen. Dazu fand ein konstruktiver Austausch mit detaillierter Diskussion des Projekts und seiner drei Teilstudien statt: Auf die für Herbst 2017 geplante Onlinebefragung aller Schulleiterinnen und Schulleiter im Sekundarbereich I folgen die längsschnittliche Begleitung von Schülerinnen und Schüler gezielt ausgewählter Klassen sowie eine vertiefende Untersuchung der Unterrichtsgestaltung in einzelnen Klassen. Im Detail wurden bei dem Treffen zeitliche und organisatorische Abläufe und primär das Erhebungsinstrument der geplanten Onlinebefragung vorgestellt und diskutiert.

Gefördert wird die Studie vom Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Mehr zu INSIDE lesen Sie hier.

More News