Florian Heinritz

Center for Study Management | Data Protection in Surveys

Vita

Publications

2025

Heinritz, F. (2025). Mother tongue or non-native language? – The influence of language on response behavior in surveys. Methods, Data, Analyses. Advance online publication. https://doi.org/10.12758/mda.2025.03
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2025). Was muss bei Audio- und Videoaufnahmen beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 09, Version 01) [also available in English: What needs to be taken into account for audio and video recordings? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS09EN:1.0]. Bamberg: Leibniz Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS09:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2025). Was muss bei der Rekrutierung der Teilnehmenden datenschutzrechtlich beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No 08, Version 01) [also available in English: What must be considered regarding data protection law when recruiting participants? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS08EN:1.0]. Bamberg: Leibniz Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS08:1.0

2023

Will, G., Heinritz, F., & von Maurice, J. (2023). Welche Erfahrungen geflüchteter Jugendlicher wirken sich hemmend oder fördernd auf die schulische Bildungskarriere aus? Impu!se für Gesundheitsförderung, (120), 9-10. https://www.gesundheit-nds-hb.de/fileadmin/Publikationen/Impulse/impulse-nr120-web.pdf

2022

Heinritz, F., Will, G., & Gentile, R. (2022). Surveying illiterate individuals: Are audio files in computer-assisted self-interviews a useful supportive tool? In S. Pötzschke, & S. Rinken (Eds.), Migration research in a digitized world Using innovative technology to tackle methodological challenges (pp. 101-125). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-01319-5_6

2021

Heinritz, F., & Will, G. (2021). Geflüchtete in Kindertagesstätten - Erste Ergebnisse der Befragung der institutionellen Kontextpersonen der ReGES-Studie (LIfBi Working Paper No. 93). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP93:1.0
Heinritz, F., & Will, G. (2021). Selektive Teilnahme von Geflüchteten an der Panelstudie ReGES (LIfBi Working Paper No. 96). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP96:1.0

2019

Gentile, R., Heinritz, F., & Will, G. (2019). Übersetzung von Instrumenten für die Befragung von Neuzugewanderten und Implementation einer audiobasierten Interviewdurchführung (LIfBi Working Paper No. 86). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXXVI.pdf

2018

Will, G., Gentile, R., Heinritz, F., & von Maurice, J. (2018). ReGES – Refugees in the German Educational System: Forschungsdesign, Stichprobenziehung und Ausschöpfung der ersten Welle (LIfBi Working Paper No. 75). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://www.lifbi.de/Portals/2/Working%20Papers/WP_LXXV.pdf

Selected presentations and lectures

2023

Heinritz, F. (2023, July 17 - 21). Interviews in surveys with refugees [Paper presentation]. 10th European Survey Research Association (ESRA) Conference - Survey research in times of crisis: Challenges, opportunities, and new directions, Milan, Italy. https://www.europeansurveyresearch.org/conference/milan-2023/
Heinritz, F. (2023, July 17 - 21). Using new technologies to survey refugees and what that means for the data [Paper presentation]. 10th European Survey Research Association (ESRA) Conference - Survey research in times of crisis: Challenges, opportunities, and new directions, Milan, Italy.

2022

Heinritz, F. (2022, June 16 - 17). Mobile apps in surveys with refugees – Potentials and limitations of representation [Paper presentation]. 3rd Mobile Apps and Sensors in Surveys (MASS) Workshop, Utrecht, Netherlands. https://massworkshop.org/
Heinritz, F. (2022, October 23 - 25). Longitudinal quantitative surveys of newly immigrated refugees: Lessons from the study ReGES-refugees in the German education system [Paper presentation]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference: Life courses in times of uncertainty, Cleveland, United States of America. https://www.slls.org.uk/events/slls-2022-annual-international-conference

2021

Heinritz, F. (20. - 22. September 2021). Selective participation of refugees in the "Refugees in the German Education System" (ReGES) [Vortrag]. 2021 SLLS International Online Conference, London, England.
Heinritz, F., & Becker, R. (7. Juli 2021). How does a mode switch during field work affect data collection and data biases? Experiences from the refugee study ReGES during the Covid-19 pandemic [Vortrag]. 8th Annual IMISCOE Conference, Luxembourg, Luxembourg.

2019

Will, G., Gentile, R., Heinritz, F., & Homuth, C. (15. - 19. Juli 2019). Linguistic aspects of interviewing new immigrants: Translation and interviewing of illiterates [Vortrag]. Paper presented at the 8th Conference of the European Survey Research Association, Zagreb, Croatia.

2018

Will, G., von Maurice, J., Balaban, E., Beck, D., Dröscher, A., & Heinritz, F. (6. September 2018). Erste Ergebnisse aus der ReGES-Studie [Vortrag]. Vortrag im Rahmen einer Vorstellung im Bundesministerium für Bildung und Forschung, Berlin, Deutschland.