de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Sebastian Steinmetz

Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | Scientific monitoring of housing policy in Mecklenburg-Vorpommern 2020-2030, sub-project "Project planning and feasibility study II

Vita

Publications

2024

Helbig, M., & Steinmetz, S. (2024). Ist die Wohnbevölkerung in sozial benachteiligten Quartieren mit ihrem Wohnumfeld (un)zufrieden? Sozialstruktur und Wohnzufriedenheit in den Stadtteilen von Greifswald, Rostock und Schwerin. LIfBi Working Paper 112. Leibniz Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP112:1.0

2022

Steinmetz, S., Helbig, M., & Wrase, M. (2022). Mangelhafte Umsetzung des Rechts auf inklusive Bildung: Bundesländer verstoßen gegen Artikel 24 der UN-Behindertenrechtskonvention. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 33(4), 113-116.

2021

Helbig, M., & Steinmetz, S. (2021). Gemeinsamer Unterricht auf Kosten der sozialen Inklusion? Analyse der sozialen Lage in inklusiven Schulen am Beispiel der Schwerpunktschulen in Rheinland-Pfalz. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, (24), 1355-1378. https://doi.org/10.1007/s11618-021-01055-y
Helbig, M., & Steinmetz, S. (2021). Keine Meritokratie im Förderschulsystem? Zum Zusammenhang von demografischer Entwicklung, lokalen Förderschulstrukturen und der Wahrscheinlichkeit, eine Förderschule zu besuchen. Zeitschrift für Soziologie, 50(3-4), 241-258. https://doi.org/10.1515/zfsoz-2021-0017
Helbig, M., Steinmetz, S., Wrase, M., & Döttinger, I. (2021). Mangelhafte Umsetzung des Rechts auf inklusive Bildung: Bundesländer verstoßen gegen Artikel 24 der UN-Behindertenrechtskonvention. WZBrief Bildung 44. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung. https://bibliothek.wzb.eu/wzbrief-bildung/WZBriefBildung442021_helbig_steinmetz_wrase_doettinger.pdf
Steinmetz, S., Wrase, M., Helbig, M., & Döttinger, I. (2021). Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern. Nomos Verlag. https://doi.org/10.5771/9783748924401

Selected presentations and lectures

2023

Steinmetz, S. (17. - 18. März 2023). Inklusion im Schulsystem [Vortrag]. Bundesfachkongress: Über Brücken gehen - Übergänge in der Bildungsbiografie interdisziplinär und partizipativ gestalten, Erfurt, Deutschland. https://vds-thueringen.de/ueber-bruecken-gehen-uebergaenge-in-der-bildungsbiografie-interdisziplinaer-und-partizipativ-gestalten/

2022

Steinmetz, S. (2. Juni 2022). (Förder)Schulische Inklusion? Bestandssichtung in Sachsen-Anhalt [Vortrag]. KALEI-Kolloquium der MLU-Halle-Wittenberg,Zentrum für Lehrer*innenbildung, Halle (Saale) , Germany.
Steinmetz, S., & Döttinger, I. (24. - 31. März 2022). Die Umsetzung der schulischen Inklusion in den deutschen Bundesländer [Vortrag]. 4. Online-Inklusionskongress, online.

2021

Steinmetz, S., & Helbig, M. (25. März 2021). Gemeinsamer Unterricht auf Kosten der sozialen Inklusion? Analyse der sozialen Lage in inklusiven Schulen am Beispiel der Schwerpunktschulen in Rheinland-Pfalz [Vortrag]. 7. Jahrestagung des Berliner Netzwerks für interdisziplinäre Bildungsforschung, Potsdam, Deutschland. https://bien-edu.net/bien-jahrestagung-2020/
Steinmetz, S., & Wrase, M. (18. Februar 2021). Umsetzung des Rechts auf schulische Inklusion in den deutschen Bundesländern [Vortrag]. Kolloquium des Arbeitsbereichs 2 des Zentrums für Inklusionsforschung Berlin, Berlin, Deutschland.