Dr. Markus Nester

Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | Returns to Education and Post-School Education
Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | NEPS-Post-School Education

Vita

08/2017 – Today
Wissenschaftlicher Mitarbeiter in Abteilung II am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe e.V. Bamberg, Stabsstelle "Bildung im höheren Alter"
07/2017 – 01/1970
Promotion zum Dr. rer.pol. an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg (Titel: “Revision und Stabilisierung von Schulwahlentscheidungen in der Sekundarstufe 1”)
04/2012 – 07/2017
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Forschungsdatenzentrum am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe e.V. Bamberg (bis 2012 als Projekt Nationales Bildungspanel (NEPS) an der Otto-Friedich-Universität Bamberg)
04/2007 – 04/2013
Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Staatsinstitut für Familienforschung (ifb) und am Lehrstuhl Soziologie I an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg im Teilprojekt 5 der BiKS Schulstudie
10/2005 – 03/2007
Mitarbeit am Forschungsprojekt „Flexibilitätsformen beim Berufseinstieg und in der frühen Erwerbskarriere“ (flexCAREER) des Lehrstuhls Soziologie I und des Staatsinstituts für Familienforschung der Otto-Friedrich-Universität Bamberg (Prof. Dr. Blossfeld)
10/2003 – 03/2007
Diplomstudium Soziologie an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Schwerpunkte: Soziologie des Lebenslaufs (Prof. Dr. Blossfeld) Empirische Sozialforschung (Prof. Dr. Schulze), Wahlpflichtfächer: Organisationspsychologie, Andragogik

Research interests

  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Life Course Research
  • Quantitative Research Methods
  • Tracking
  • Coding and Derivation of Educational and Occupational Information
  • Participation in Data Sets

    Nester, M. (since 2012). Contribution to the development of the data set of the National Educational Panel Study (NEPS) with release dates from 2012 onwards, as listed at https://www.lifbi.de/de-de/Start/Daten-Services/Daten-und-Dokumentation/SUF-Übersicht

    siehe dazu

    Publications

    2024

    Blossfeld, H.-P., & Nester, M. (2024). Differential school trajectories and educational decisions of migrants in Germany - Descriptive results and theoretical explanations. In S. Weinert, H.-G. Roßbach, J. von Maurice, H.-P. Blossfeld, & C. Artelt (Eds.), Educational processes, decisions, and the development of competencies from early preschool age to adolescence: Findings from the BiKS cohort panel studies (pp. 305-326). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43414-4_12
    Blossfeld, H.-P., Kleine, L., Luplow, N., Nester, M., & Schmitt, M. (2024). Educational disparities before and after the transition from primary to secondary school in Germany: BiKS-8-18 results on differences in children’s school outcomes and decision-making processes. In S. Weinert, H.-G. Roßbach, J. von Maurice, H.-P. Blossfeld, & C. Artelt (Eds.), Educational processes, decisions, and the development of competencies from early preschool age to adolescence: Findings from the BiKS cohort panel studies (pp. 281-304). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43414-4_11
    Handschuh, P., Kroh, J., & Nester, M. (2024). The effect of the COVID-19-pandemic on life satisfaction: Does social belonging matter as a mechanism and are there differences by age? Journal of Happiness Studies, 25, Article 114. https://doi.org/10.1007/s10902-024-00823-x

    2021

    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise: Wie wirkte sich die Zeit des ersten Lockdowns auf die Lebenszufriedenheit, Erwartungen und Sorgen von Erwachsenen im höheren Alter im Vergleich zu jüngeren Erwachsenen aus? (NEPS Corona & Bildung No. 8). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:08:1.0

    2017

    Pelz, S., & Zielonka, M. (2017). NEPS Technical Report: Implementation of the ISCED - 97, CASMIN and years of education classification schemes in SUF Starting Cohort 4 (NEPS Research Data Paper). Leibniz Institute for Educational Trajectories; National Educational Panel Study (NEPS). https://www.neps-data.de/Portals/0/NEPS/Datenzentrum/Forschungsdaten/SC4/9-1-0/Derived_Educational_Variables_SC4.pdf
    Zielonka, M. (2017). Revision und Stabilisierung von Schulwahlentscheidungen in der Sekundarstufe 1. Logos.

    2016

    Buchholz, S., Skopek, J., Zielonka, M., Ditton, H., Wohlkinger, F., & Schier, A. (2016). Secondary school differentiation and inequality of educational opportunity in Germany: Chapter 5. In H.-P. Blossfeld, S. Buchholz, J. Skopek, & M. Triventi (Hrsg.), Models of Secondary Education and Social Inequality: An International Comparison (S. 79-92). Edward Elgar Publishing.

    2014

    Zielonka, M., Beier, L., & Blossfeld, H.-P. (2014). Schulverläufe während der Sekundarstufe. In M. Mudiappa, & C. Artelt (Hrsg.), BiKS - Ergebnisse aus den Längsschnittstudien: Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich (S. 119–130). University of Bamberg Press.

    2013

    Zielonka, M., Relikowski, I., Kleine, L., Luplow, N., Yilmaz, E., Schneider, T., & Blossfeld, H.-P. (2013). Migrations- und geschlechtsspezifische Disparitäten in der Primar- und Sekundarstufe. Befunde aus der Längsschnittstudie BiKS-8-14. In A. Hadjar, & S. Hupka-Brunner (Hrsg.), Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg (S. 133-158). Beltz Juventa. https://www.beltz.de/fachmedien/sozialpaedagogik_soziale_arbeit/produkte/details/8341-geschlecht-migrationshintergrund-und-bildungserfolg.html

    2010

    Kleine, L., Birnbaum, N., Zielonka, M., Doll, J., & Blossfeld, H.-P. (2010). Auswirkungen institutioneller Rahmenbedingungen auf das Bildungsstreben der Eltern und die Bedeutung der Lehrerempfehlung. Journal for Educational Research Online, 2(1), 72-93. https://doi.org/10.25656/01:4568

    Selected presentations and lectures

    2024

    Nester, M. (2024, September 24 - 26). Design and content for the renewal of the adult cohort of the German National Educational Panel Study (NEPS) [Paper presentation]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference - Inequalities Across Life Courses and Generations: Interdisciplinary Perspectives, Colchester, England.
    Nester, M., & Hoffmann, M. (2024, September 24 - 26). Educational and employment trajectories of young adults in Germany – Differences and communalities in turbulent times [Paper presentation]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference - Inequalities Across Life Courses and Generations: Interdisciplinary Perspectives, Colchester, England. https://www.slls.org.uk/events/2024-slls-annual-international-conference

    2023

    Kroh, J., Nester, M., & Wolter, I. (2023, May 23 - 26). Competence development during school to work transitions: A special focus on lower and medium educated individuals [Paper presentation]. Conference of the Research Committee 28 on Social Stratification and Mobility (RC28): Education and social inequality across the life course, Paris, France. https://www.sciencespo.fr/osc/fr/node/2413
    Schwedes, M., Lampel, G., & Nester, M. (2023, July 17 - 21). Software-assisted occupational coding - Evaluation of coding and validation processes with CODI [Paper presentation]. 10th European Survey Research Association (ESRA) Conference - Survey research in times of crisis: Challenges, opportunities, and new directions, Milan, Italy. https://www.europeansurveyresearch.org/conference/milan-2023/

    2021

    Handschuh, P., Kroh, J., & Nester, M. (2021, November 24). The effect of the Corona-Pandemic on life satisfaction: Does social belonging mediate the relationship and are there differences between age groups? [Paper presentation]. IAB Seminar Series "Corona- Leveller or Amplifier of Social and Economic Inequality?", Nuremberg, Germany.
    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (14. - 19. September 2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise - Schützt Bildung vor sinkender Lebenszufriedenheit? [Vortrag]. PAEPSY 2021, Heidelberg, Deutschland.

    2020

    Homuth, C., & Zielonka, M. (14. - 24. September 2020). Hochkulturelle Partizipation in Deutschland: Sozial differenzielle Nutzungsmuster im Lebenslauf? [Vortrag]. 40. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Berlin, Deutschland. https://kongress2020.soziologie.de/aktuelles

    2019

    Schönmoser, C., Pelz, S., & Zielonka, M. (14. - 15. Februar 2019). Educational and occupational information in the German National Education Panel Study (NEPS) [Vortrag]. Paper presented at the SERISS WP8 Survey Codings Workshop, Venice, Italy.
    Zielonka, M., & Bayer, M. (25. September 2019). Habitus, carrier-patterns and the reproduction of social inequality [Vortrag]. Paper presented at the 9th Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies "Life Courses in Comparable Perspective", Potsdam, Germany.