Loreen Beier

Center for Study Management | Study Communications
Center for Study Management | Survey Technology

Vita

02/2024 – Today
Research assistant in the Working Unit Study Communications at LIfBi
09/2023 – Today
Research assistant in the Working Unit Survey Technology at LIfBi
07/2022 – 01/2024
Research assistant in the Working Unit Data Protection in Surveys at LIfBi
09/2020 – 08/2023
Research assistant in the Working Unit Study Communications at LIfBi
10/2019 – 12/2020
Research assistant in the BiKSplus[3-18] project at the Chair of Psychology I - Developmental Psychology at the Otto-Friedrich University of Bamberg
07/2012 – 09/2019
Research assistant in teaching and various projects at the Chair of Sociology I at the Otto-Friedrich University of Bamberg
06/2008 – 06/2012
Research Associate at the State Institute for Family Research at the University of Bamberg (ifb)
02/2008 – 02/2008
Diploma in Sociology from the Otto-Friedrich University of Bamberg
10/2006 – 05/2008
Research assistant at the State Institute for Family Research at the University of Bamberg (ifb)

Participation in Data Sets

Beier, L. (since 2020). Contribution to the development of the data offering of the National Educational Panel Study (NEPS) with release data from 2020, as listed at https://www.lifbi.de/de-de/Start/Daten-Services/Daten-und-Dokumentation/SUF-Übersicht

Beier, L. (2022-2024). Contribution to the development of the data offering of the ReGES project with release dates from 2022 onwards, as listed at https://www.lifbi.de/de-de/Start/Daten-Services/Daten-und-Dokumentation/SUF-Übersicht

siehe dazu

Publications

2025

Beier, L., & Passmann, A. (2025). Wie erstellt man individualisierte Ergebnisrückmeldungen mit (etwas mehr als) einem Klick? Das Beispiel schulindividueller Rückmeldungen im Rahmen der Studie „Bildung für die Welt von morgen“ des Nationalen Bildungspanels (LIfBi Working Paper No. 124). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP124:1.0

2024

Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2024). Was muss beim Erfassen von Adress- und Kontaktdaten der Teilnehmenden beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 06, Version 01) [also available in English: What needs to be taken into account when recording participants’ addresses and contact data? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS06EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS06:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2024). Was und wer müssen auf einem Datenschutzblatt stehen? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 07, Version 01) [also available in English: What and who must be included on a data protection sheet? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS07EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS07:1.0

2023

Beier, L., & Blossfeld, H.-P. (2023). How do numerical and literacy stimulations in mother-child interactions relate to early gender differences in mathematical competencies? Empirical results from the NEPS newborn cohort study. Large-scale Assessments in Education, 11, Article 7. https://doi.org/10.1186/s40536-023-00153-z
Beier, L., Minello, A., Uunk, W., Pratter, M., Yastrebov, G., & Blossfeld, H.-P. (2023). The emergence of gender-specific competence patterns and decision making during the course of educational and job careers in Germany. In S. Weinert, G. Blossfeld, & H.-P. Blossfeld (Eds.), Education, competence development and career trajectories. Analysing data of the National Educational Panel Study (NEPS) (pp. 59-86). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-27007-9_3
Weinert, S., Roßbach, H.-G., Lehrl, S., Volodina, A., & Beier, L. (2023). BiKSplus_3-18: Langfristige Bedeutung früher Entwicklungen und Bildungserfahrungen in Kindergarten und Familie für den Bildungs- und Lebenserfolg junger Erwachsener im Alter von 18 Jahren: Schlussbericht 2021. Otto-Friedrich-Universität Bamberg. https://doi.org/10.2314/KXP:1852136731
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Wann ist eine Erhebung anonym und was bedeutet die Erhebung personenbezogener Daten? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 04, Version 01) [also available in English: When is a survey anonymous and what does collecting personal data mean? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS04EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS04:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was muss bei der Einholung der Einwilligung für eine Erhebung von Daten bei Minderjährigen beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 02, Version 01) [also available in English: Necessary measures when obtaining consent to collect data from minors. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS02EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS02:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was muss bei der Incentivierung von Teilnehmenden beachtet werden? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 05, Version 01) [also available in English: Measures to take when giving incentives to participants. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS05EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS05:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Was sind besondere Kategorien bzw. sensible Daten nach DSGVO und wie sind diese zu berücksichtigen? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 03, Version 01) [also available in English: What are special categories and sensitive data according to the GDPR and how do they need to be taken into account? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS03EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS03:1.0
Zentrum für Studienmanagement – Arbeitsbereich Datenschutz in Erhebungen. (2023). Wie holt man eine gültige informierte Einwilligung ein und wie wird diese dokumentiert? (Datenschutz in sozialwissenschaftlichen Erhebungen, Fact Sheet No. 01, Version 01) [also available in English: How to obtain a valid informed consent and how to document it? https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS01EN:1.0]. Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:DS:FS01:1.0

2020

Uunk, W., Beier, L., Minello, A., & Blossfeld, H.-P. (2020). Warum wählen Frauen seltener MINT-Studienfächer? uni.vers Forschung. 32-35. https://www.uni-bamberg.de/fileadmin/uni/verwaltung/presse/045-UNI-PUBLIKATIONEN/uni.vers/2020-forschung/07-mint.pdf

2019

Uunk, W., Beier, L., Minello, A., & Blossfeld, H.-P. (2019). Studienfachwahl MINT durch Frauen: Einfluss von Leistung in Mathematik, Lebenszielen und familialem Hintergrund. In E. Schlemmer, & M. Binder (Hrsg.), MINT oder Care? (S. 185–199). Beltz.

Selected presentations and lectures

2025

Beier, L., & Dickopf, S. (2025, December 1 - 5). PhOrM – Phrase organizer for multilingual documents: Efficient creation of communication materials using metadata [Paper presentation]. 17th European DDI Users Conference (EDDI 2025), Budapest, Hungary. https://www.konsortswd.de/aktuelles/veranstaltungen/eddi-2025/
Beier, L., & Passmann, A. (2025, July 14 - 18). Individualized results for schools as effective incentive? – Findings from an evaluation in NEPS-schools [Paper presentation]. 11th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Utrecht, Netherlands. https://www.europeansurveyresearch.org/conference/utrecht-2025/

2022

Minello, A., Beier, L., Yastrebov, G., Pratter, M., Uunk, W., & Blossfeld, H.-P. (2022, March 28 - 30). Determinants of the emergence of gender-specific patterns of competencies and decision making over the educational career in Germany [Paper presentation]. Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) Priority Programme 1646: Education as a lifelong process 3rd Funding Phase, Bamberg, Germany.

2021

Beier, L. (25. März 2021). Die Entwicklung früher Geschlechterunterschiede in mathematischen Kompetenzen im Zusammenhang zu domänenspezifischer Anregung in der Mutter-Kind-Interaktion. Analysen mit den Daten der BiKS-3-10-Studie [Vortrag]. 7. Jahrestagung des Berliner Netzwerks für interdisziplinäre Bildungsforschung (BIEN) Bildung – un.fair.gleichbar?.

2020

Pratter, M., & Beier, L. (5. - 7. Oktober 2020). Genderspecific dropout from higher education - the role of significant others [Vortrag]. Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies, Vilnius, Lithuania. https://www.sllsconference.com/