Eva Zink

Forschungsdatenzentrum, Methodenentwicklung | Pädagogisch-Psychologische Methoden
Promovierendenvertretung

Vita

04/2025 – 08/2025
Lehrauftrag für das Seminar Strukturgleichungsmodelle an der Otto-Friedrich Universität Bamberg
04/2024 – 08/2024
Lehrauftrag für das Seminar Grundlagen Item Response Theory Modelle an der Otto-Friedrich Universität Bamberg
10/2023 – 03/2024
Lehrauftrag für die Vorlesung empirische Sozialforschung an der Evangelischen Hochschule Nürnberg
04/2023 – 08/2023
Lehrauftrag für das Seminar Strukturgleichungsmodelle an der Otto-Friedrich Universität Bamberg
04/2022 – 08/2022
Lehrauftrag für die Übung Multivariate Statistik & Forschungsmethoden an der Otto-Friedrich Universität Bamberg
11/2021 – Heute
Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Pädagogisch-Psychologische Methoden
10/2019 – 10/2021
Studium der Empirischen Bildungsforschung (M.Sc.) an der Otto-Friedrich Universität Bamberg
10/2017 – 09/2019
Studium der Erziehungswissenschaft und der Psychologie (B.A.) an der Friedrich-Schiller Universität Jena
10/2016 – 09/2017
Studium der Erziehungswissenschaft und English Literature and Culture (B.A.) an der Johannes-Gutenberg Universität Mainz

Forschungsinteressen

  • Plausible Values
  • Hierarchische Datenstrukturen
  • Fehlende Werte
  • Gremien

  • Promovierendenvertretung
  • Publikationen

    2024

    Zink, E., Welling, J., & Gnambs, T. (2024). Accounting for rapid guessing in analyses of achievement gaps with plausible values 2024. In U. Ansorge, D. Gugerell, U. Pomper, B. Szaszkó, & L. Werner (Eds.), Congress of the German and Austrian Psychological Societies. Pabst Science Publishers. https://doi.org/10.2440/0003

    2023

    Welling, J., & Zink, E. (2023). NEPS Technical Report for receptive grammar – Scaling results of Starting Cohort 2 in kindergarten and first grade (NEPS Survey Paper No. 107). Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP107:1.0

    2022

    Scharl, A., & Zink, E. (2022). NEPSscaling: plausible value estimation for competence tests administered in the German National Educational Panel Study. Large-scale Assessments in Education, 10, Article 28. https://doi.org/10.1186/s40536-022-00145-5

    2021

    Scharl, A., Rohm, T., & Zink, E. (2021). NEPS Technical Report for reading – Scaling results of Starting Cohort 2 in seventh grade (NEPS Survey Paper No. 85). Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP85:1.0

    Ausgewählte Präsentationen und Vorträge

    2024

    Zink, E., Welling, J., & Gnambs, T. (2024, September 16 - 19). (Not) accounting for rapid guessing in the estimation of plausible values for group comparisons [Paper presentation]. 53rd DGPs Congress/15th ÖGP Conference, Vienna, Austria. https://www.dgps.de/schwerpunkte/der-dgps-kongress/

    2023

    Welling, J., Zink, E., & Gnambs, T. (2023, September 11 - 13). Accounting for rapid guessing in the estimation of plausible values for competence data [Paper presentation]. 16th Specialist Group Conference on Methods & Evaluation of the German Psychological Society, Konstanz, Germany. https://www.psychologie.uni-konstanz.de/fgme2023/aktuelles/
    Zink, E. (2023, July 11 - 13). Consequences of hierarchical data structures for the estimation of plausible values: An application of multilevel modeling in educational large-scale assessments [Paper presentation]. European Congress of Methodology, Ghent, Belgium. https://eam2023.ugent.be/

    2022

    Zink, E. (2022, September 10 - 15). Imputation of missing values in background variables for the estimation of plausible values: A method comparison in the context of causal effect estimation [Paper presentation]. 52nd Congress of the German Psychological Society (DGPs), Hildesheim, Germany. https://www.uni-hildesheim.de/dgps2022/
    Zink, E. (2022, September 8 - 9). Consequences of hierarchical data structures for the estimation of plausible values [Paper presentation]. Network Meeting „Multilevel Modelling in Method and Applied Research“, Zürich, Switzerland. https://psychologie.uzh.ch/de/dienstleistungen/veranstaltungen/Network-Meeting.html