Menü
Zur Übersicht
Projekte

Übersicht über laufende und abgeschlossene Forschungsprojekte am LIfBi

Publikationen

Alle Publikationen inkl. der LIfBi-Reihen „NEPS Survey Paper“, „LIfBi Working Paper“ und Transferberichte

Zur Übersicht
Über uns

Geschichte und Vereinszweck des LIfBi – von der Entstehung des Nationalen Bildungspanels bis zur Gegenwart

Personen

Verzeichnis aller Mitarbeitenden am LIfBi mit Filtermöglichkeit und Suchfunktion

Zur Übersicht
Neuigkeiten

Aktuelles zu Forschung, Veranstaltungen und Entwicklungen am LIfBi inkl. News-Archiv

Veranstaltungen

Tagungen, Events und Schulungen des LIfBi sowie alle Termine der institutseigenen Vortragsreihe LIfBi Lectures

Medienbereich

Informationsangebote, Presseportal und -verteiler sowie Downloads für Medienschaffende

Periodika

Anmeldung zum Newsletter, alle Transfer- und Publikationsreihen sowie Jahresberichte des LIfBi

Zur Übersicht
Forschungsdatenzentrum

Informationen zum FDZ-LIfBi inkl. Kontaktformular und Registrierung für den Newsletter „LIfBi data“

Daten und Dokumentation

Zum Datenangebot von NEPS, ReGES und weiteren Studien inkl. Dokumentation und Variablensuche

Datenzugang

Beantragung des Zugangs zu den Scientific-Use-Files inkl. Übersicht zu allen Datennutzungsprojekten

Services

Hinweise zu FDZ-Veranstaltungen, Tutorials und Hilfen zum Umgang mit den Daten inkl. Online-Forum

Zur Übersicht
LIfBi als Arbeitgeber

Flexible Arbeits- und Teilzeitmodelle, Chancengleichheit und gute Vereinbarkeit von Familie und Beruf

Weiterbildung und Nachwuchsförderung

Angebote für alle Qualifikationsstufen und beste Vernetzungsmöglichkeiten

Arbeitsort Bamberg

Leben und Arbeiten im Herzen der Weltkulturerbestadt – zentraler Standort der empirischen Bildungsforschung

Stellenangebote

Alle offenen Stellen in den Bereichen Forschung, Infrastruktur und Administration auf einen Blick im externen Stellenportal

18.07.2023

Prof. Roger Azevedo, Ph.D.

University of Central Florida | Orlando/USA

"Using Multimodal Data to Design Instruction to Foster Students’ Self-Regulated Learning Using Advanced Learning Technologies"

Professor Azevedo from the University of Central Florida (USA) [link to website] comes to LIfBi for a one-week guest stay. As part of this, he gives a lecture in the LIfBi Lectures series.

Abstract

Self-regulated learning is an essential predictor of students’ learning, problem-solving, and reasoning across tasks, domains, and contexts. Cognitive, affective, metacognitive, and motivational processes play a crucial role in students’ ability to monitor and regulate their learning when using advanced learning technologies (ALTs; serious games, intelligent tutoring systems, simulations, immersive virtual learning environments) accurately, dynamically, and effectively in STEM fields. Unfortunately, not all learners successfully monitor and regulate their learning. In this session, we will begin by discussing the cognitive, affective, motivational, and emotional self-regulatory processes that challenge (e.g., lack of cognitive strategies, poor emotional regulation skills, lack of interest and self-efficacy, and poor comprehension skills) students’ learning with ALTs. I will then discuss how to translate current theories, models, and frameworks of self-regulated learning for designing instruction that detects, fosters, and supports students’ self-regulated learning. I will do this in the context of instructional environments that embed students with ALTs and other agents (e.g., teachers, peers, and virtual agents). For example, we will discuss how the features and affordances of ALTs can be designed to develop learners’ self-regulatory processes more systematically, such as using non-player characters as scaffolding agents, multiple representations to enhance comprehension of complex STEM materials, and providing agency in serious games to enhance motivation and affective engagement. Lastly, we will discuss using the same design features as well a trace data (e.g., eye movements, facial expressions of emotions) as assessment tools to measure students’ use and transfer of self-regulatory processes.

Link to interview "Of humans, AI agents and true seamless interaction" (July 2023, Bamberg)

Article about the lecture