en
Menü
Zur Übersicht
Projekte

Übersicht über laufende und abgeschlossene Forschungsprojekte am LIfBi

Publikationen

Alle Publikationen inkl. der LIfBi-Reihen „NEPS Survey Paper“, „LIfBi Working Paper“ und Transferberichte

Zur Übersicht
Über uns

Geschichte und Vereinszweck des LIfBi – von der Entstehung des Nationalen Bildungspanels bis zur Gegenwart

Personen

Verzeichnis aller Mitarbeitenden am LIfBi mit Filtermöglichkeit und Suchfunktion

Zur Übersicht
Neuigkeiten

Aktuelles zu Forschung, Veranstaltungen und Entwicklungen am LIfBi inkl. News-Archiv

Veranstaltungen

Tagungen, Events und Schulungen des LIfBi sowie alle Termine der institutseigenen Vortragsreihe LIfBi Lectures

Medienbereich

Informationsangebote, Presseportal und -verteiler sowie Downloads für Medienschaffende

Periodika

Anmeldung zum Newsletter, alle Transfer- und Publikationsreihen sowie Jahresberichte des LIfBi

Zur Übersicht
Forschungsdatenzentrum

Informationen zum FDZ-LIfBi inkl. Kontaktformular und Registrierung für den Newsletter „LIfBi data“

Daten und Dokumentation

Zum Datenangebot von NEPS, ReGES und weiteren Studien inkl. Dokumentation und Variablensuche

Datenzugang

Beantragung des Zugangs zu den Scientific-Use-Files inkl. Übersicht zu allen Datennutzungsprojekten

Services

Hinweise zu FDZ-Veranstaltungen, Tutorials und Hilfen zum Umgang mit den Daten inkl. Online-Forum

Zur Übersicht
LIfBi als Arbeitgeber

Flexible Arbeits- und Teilzeitmodelle, Chancengleichheit und gute Vereinbarkeit von Familie und Beruf

Weiterbildung und Nachwuchsförderung

Angebote für alle Qualifikationsstufen und beste Vernetzungsmöglichkeiten

Arbeitsort Bamberg

Leben und Arbeiten im Herzen der Weltkulturerbestadt – zentraler Standort der empirischen Bildungsforschung

Stellenangebote

Alle offenen Stellen in den Bereichen Forschung, Infrastruktur und Administration auf einen Blick im externen Stellenportal

Dr. rer. pol. Jacqueline Kroh

Bildungsentscheidungen und -prozesse, Migration, Bildungsrenditen | Bildungserträge und nachschulische Bildung

Vita

Forschungsinteressen

  • Soziale Ungleichheiten in Bildung und Arbeitsmarkt
  • soziale Ungleichheit in Gesundheit und Wohlbefinden
  • Bildungsungleichheit
  • Lebensverlaufsforschung
  • Methoden der modernen Kausalanalyse
  • quantitative Forschungsmethoden
  • Publikationen

    2024

    Kroh, J., Nester, M., & Wolter, I. (2024). General skill acquisition during non-academic pathways from school to work: Investigating social inequalities among low- and medium-educated young adult. SocArXiv. https://doi.org/10.31235/osf.io/ucxjr

    2023

    Kroh, J., & Prechsl, S. (2023). The intervening role of social integration in the effect of education on subjective mental health. Research in Social Stratification and Mobility, 85, Article 100786. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2023.100786
    Kroh, J., Tuppat, J., Gentile, R., & Reichelt, H. (2023). How do children rate their health? An investigation of considered health dimensions, health factors, and assessment strategies. Child Indicators Research, 16, 2545–2580. https://doi.org/10.1007/s12187-023-10066-6

    2022

    Bela, A., Kroh, J., Gebel, M., & Heineck, G. (2022). Gebildet & gesund. Ist Gesundheit eine Bildungsrendite im Lebensverlauf? uni.vers Forschung, (Mai), 48-51.
    Bömmel, N., Kroh, J., Gebel, M., & Heineck, G. (2022). Social inclusion as return to education in the National Educational Panel Study (NEPS): Conceptual framework and measurement. NEPS Survey Paper 100. Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP100:1.0
    Chincarini, E., Bayer, M., Kroh, J., Schenck-Fontaine, A., & Vogelbacher, M. (2022). Ein erweitertes Konzept für die Messung von Armut in der Bildungsforschung im Nationalen Bildungspanel (NEPS). LIfBi Working Paper 105. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP105:1.0
    Costa, J., Loos, K., Bömmel, N., & Kroh, J. (2022). Erfassung freiwilligen Engagements im Nationalen Bildungspanel. NEPS Survey Paper 99. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP99:1.0
    Kroh, J., & Prechsl, S. (2022). The intervening role of social relationships in the effect of education on mental health. SocArXiv. https://doi.org/10.31235/osf.io/vrzs7
    Kroh, J., Gebel, M., & Heineck, G. (2022). Health returns to education across the life course: Measuring health in children and adolescents in the National Educational Panel Study. NEPS Survey Paper 95. Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP95:1.0

    2021

    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise: Wie wirkte sich die Zeit des ersten Lockdowns auf die Lebenszufriedenheit, Erwartungen und Sorgen von Erwachsenen im höheren Alter im Vergleich zu jüngeren Erwachsenen aus? NEPS Corona & Bildung 8. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:08:1.0
    Kroh, J. (2021). The causal effect of education on health: a consideration of methodological challenges, mediating effects, and variation by age. https://doi.org/10.20378/irb-52980
    Lettau, J. (2021). The impact of children’s academic competencies and school grades on their life satisfaction: What really matters? Child Indicators Research, 14(6), 2171-2195. https://doi.org/10.1007/s12187-021-09830-3

    2020

    Lettau, J., Gebel, M., & Heineck, G. (2020). Returns to education across the life course: Measuring health in adults in the National Educational Panel Study. NEPS Survey Paper 77. Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP77:1.0

    2018

    Bela, A., Feinauer, N., Gebel, M., Heineck, G., Lettau, J., & Mergard, K. (2018). Returns to education across the life course in the National Educational Panel Study: Theoretical framework and corresponding survey program. NEPS Survey Paper 50. Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP50:1.0

    2017

    Lettau, J. (2017). Bildungswege nach einer vorzeitigen Vertragslösung. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 46(3), 41-44. https://www.bibb.de/veroeffentlichungen/de/bwp/show/8345

    Ausgewählte Präsentationen und Vorträge

    2023

    Kroh, J. (15. Juni 2023). Corona und mentale Gesundheit [Sonstiges]. Leibniz 'Book a Scientist', Bamberg, Deutschland.
    Kroh, J. (2023, August 3 - 4). The Covid-19 effects on life satisfaction: How to disentangle lockdown effects and are they one explanation for the COVID-19 effect on life satisfaction? [Paper presentation]. ECSR Thematic Conference ”COVID-19 and Social Inequality in Well-being”, Bamberg, Germany.
    Kroh, J., Handschuh, P., & Nester, M. (2023, September 18 - 20). The effect of the COVID-19 pandemic on life satisfaction: Does social belonging matter as a mechanism? [Paper presentation]. European Consortium for Sociological Research (ECSR) Annual Conference, Prague, Czech Republic. https://ecsr2023.soc.cas.cz/
    Kroh, J., Nester, M., & Wolter, I. (2023, May 23 - 26). Competence Development during school to work transitions: A special focus on lower and medium educated individuals [Paper presentation]. Conference of the Research Committee 28 on Social Stratification and Mobility (RC28): Education and social inequality across the life course, Paris, France. https://www.sciencespo.fr/osc/fr/node/2413
    Kroh, J., Nester, M., & Wolter, I. (28. Februar - 2. März 2023). Kompetenzentwicklung in beruflicher Bildung: Eine deskriptive Analyse über Stagnation oder Wachstum in dualen und schulischen Ausbildungen [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/%C3%BCbersicht-gebf/tagungen-der-gebf/2023-10-gebf-tagung-duisburg-essen/
    Kroh, J., Tuppat, J., Gentile, R., & Reichelt, H. (2023, July 17 - 21). How do children rate their health? Evidence from a cognitive pretest in children aged 9 to 12 years [Paper presentation]. 10th European Survey Research Association (ESRA) Conference - Survey research in times of crisis: Challenges, opportunities, and new directions, Milan, Italy.

    2022

    Kroh, J. (13. - 14. Juni 2022). Die Bedeutung von sprachlichen Kompetenzen für individuelle Renditen von Bildung [Vortrag]. Jahrestagung des Mercator-Instituts: „Gemeinsam für sprachliche Bildung – systematisch und vernetzt“, Köln, de.
    Kroh, J. (n.d.). The role of social belonging in the effect of the corona crisis on life satisfaction: A moderated mediation by age [Paper presentation]. Lunchtime Seminar of the Chair for Economics, esp. Empirical Microeconomics, Bamberg, Germany.

    2021

    Handschuh, P., Kroh, J., & Nester, M. (2021, November 24). The effect of the Corona-Pandemic on life satisfaction: Does social belonging mediate the relationship and are there differences between age groups? [Paper presentation]. IAB Seminar Series "Corona- Leveller or Amplifier of Social and Economic Inequality?", Nuremberg, Germany.
    Handschuh, P., Lettau, J., & Nester, M. (14. - 19. September 2021). Ältere Erwachsene in der Corona-Krise - Schützt Bildung vor sinkender Lebenszufriedenheit? [Vortrag]. PAEPSY 2021, Heidelberg, Deutschland.
    Lettau, J. (2. - 4. Juni 2021). Do social relationships mediate the effect of education on health? [Vortrag]. Spring Meeting of the Research Committee 28 on Social Stratification and Mobility, Turku, Finland. https://rc28turku.utu.fi/
    Lettau, J. (23. Juni 2021). Do social relationships mediate the effect of education on health? [Vortrag]. Lunchtime Seminar of the Chair for Economics, esp. Empirical Microeconomics, Bamberg, Germany.

    2020

    Lettau, J. (5. Juni 2020). The effect of students’ educational achievement on subjective wellbeing: Differences by students’ grades, competencies and attended school track [Vortrag]. Lunchtime Seminar of the Chair for Economics, esp. Empirical Microeconomics, Bamberg, Germany.
    Lettau, J. (8. - 9. Oktober 2020). The impact of children’s competencies and school grades on their life satisfaction: What really matters? [Vortrag]. Workshop “Causality in the Social Sciences II” at the German Centre for Higher Education Research and Science Studies, Hanover, Germany. https://labor-research.net/2020/05/22/cfp-workshop-at-the-german-centre-for-higher-education-research-and-science-studies-dzhw-in-hannover-on-october-8-9-2020/
    Lettau, J., & Prechsl, S. (12. - 13. November 2020). Soziale Beziehungen als Mechanismus im Zusammenhang zwischen Bildung und Gesundheit [Vortrag]. Gemeinsame Tagung der DGS-Sektionen „Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse“ und „Bildung und Erziehung“, Bamberg, Deutschland. https://www.lifbi.de/Portals/13/dgs-ungleichheit_2020/Programm_Word_201109.pdf?ver=UkrbcjVOmS2w9D0BQdwN_w%3d%3d
    Lettau, J., & Prechsl, S. (26. - 28. August 2020). The relationship between education and health: Does social capital matter? [Vortrag]. Spring Meeting of the Research Committee 28 on Social Stratification and Mobility, Turku, Finland. https://rc28turku.utu.fi/social-programme/
    Lettau, J., & Prechsl, S. (27. - 29. August 2020). The relationship between education and health: Does social capital matter? [Vortrag]. 18th Biennial European Society for Health and Medical Sociology Conference, Uppsalla, Sweden.

    2019

    Lettau, J. (1. Dezember 2019). The relationship between education and health: Does social capital matter? [Vortrag]. Paper presented at the Lunchtime Seminar of the Chair for Economics, esp. Empirical Microeconomics, Bamberg, Germany.
    Lettau, J. (1. Juli 2019). Revisiting the causal relationship between education and health [Vortrag]. Paper presented at the workshop "Causal Inference in the Social Sciences", Leipzig, Germany.
    Lettau, J. (1. Juni 2019). The relationship between education and health: Do social and financial ressources matter? [Vortrag]. Paper presented at the Lunchtime Seminar of the Chair for Economics, esp. Empirical Microeconomics, Bamberg, Germany.
    Lettau, J. (1. Oktober 2019). The relationship between education and subjective health status: Do social relationships matter? [Vortrag]. Paper presented at the department colloquium, Bamberg, Germany.

    2018

    Lettau, J. (1. Oktober 2018). Revisiting the causal relationship between education and health: Evidence from NEPS [Vortrag]. Paper presented at the ECSR Annual Conference, Paris, France.
    Lettau, J., & Heineck, G. (1. Juni 2018). Revisiting the causal relationship between education and health: Evidence from NEPS [Vortrag]. Paper presented at the 17th Biennial ESHMS Congress, Lisbon, Portugal.
    Lettau, J., & Heineck, G. (1. Juni 2018). Revisiting the causal relationship between education and health: Evidence from NEPS [Vortrag]. Paper presented at the 4th BHJL Meeting on Empirical Microeconomics and Applied Microeconomics, Bamberg, Germany.
    Lettau, J., & Heineck, G. (1. März 2018). Revisiting the causal relationship between education and health: Evidence from NEPS [Vortrag]. Paper presented at the 2nd Joint Interdisciplinary Graduate Conference (BAGSS/DSSS), Trento, Italy.
    Lettau, J., & Heineck, G. (9. - 11. Juli 2018). Revisiting the causal relationship between education and health: Evidence from NEPS [Vortrag]. Paper presented at the International Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS), Milan, Italy.

    2017

    Lettau, J. (1. Juni 2017). Dissertationsprojekt: The relationship between education and health: A life course perspective [Vortrag]. Paper presented at the BAGGS colloquium of the Leibniz Institute for Educational Trajectories, Bamberg, Germany.
    Lettau, J. (1. Juni 2017). Dissertationsprojekt: The relationship between education and health: A life course perspective [Vortrag]. Paper presented at the colloquium of the Department Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education of the Leibniz Institute for Educational Trajectories, Bamberg, Germany.
    Lettau, J., & Heineck, G. (1. Oktober 2017). Revisiting the causal relationship between education and health: Evidence from NEPS [Vortrag]. Paper presented at the 2nd International NEPS Conference, Bamberg, Germany.