Dr. Maximilian Seitz

Kompetenzen, Persönlichkeit, Lernumwelten

Vita

Forschungsinteressen

  • Kognitive Entwicklung
  • Frühkindliche Entwicklung
  • Soziale Ungleichheiten
  • Publikationen

    2025

    Seitz, M., & Steger, D. (2025). The mind under pressure: What roles does education play in the relationship between chronic stress and cognitive ability? Journal of Intelligence, 13(2), Article 13. https://doi.org/10.3390/jintelligence13020013
    Seitz, M., Hawrot, A., & Lockl, K. (2025). Performance judgment in mathematical and reading competence in adults. Metacognition and Learning, 20, Article 12. https://doi.org/10.1007/s11409-025-09416-2

    2024

    Seitz, M., Attig, M., Möwisch, D., Vogelbacher, M., & Weinert, S. (2024). Socioeconomic differences in looking behavior in habituation tasks in the first two years of life. European Journal of Developmental Psychology. https://doi.org/10.1080/17405629.2024.2411956
    Seitz, M., Möwisch, D., & Attig, M. (2024). Attrition in a large-scale habituation task administered at home. British Journal of Developmental Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/bjdp.12528

    2023

    Seitz, M. (2023). Early cognitive abilities as predictors of later skills and competencies in the context of children’s socioeconomic background. Otto Friedrich University Bamberg. https://doi.org/10.20378/irb-91181
    Seitz, M., Attig, M., Möwisch, D., & Weinert, S. (2023). Visual habituation-dishabituation tasks in NEPS starting cohort 1: Approaches to interpreting the data (NEPS Survey Paper No. 102). Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP102:2.0

    2022

    Seitz, M., & Weinert, S. (2022). Numeracy skills in young children as predictors of mathematical competence. British Journal of Developmental Psychology, 40(2), 224–241. https://doi.org/10.1111/bjdp.12408

    2020

    Seitz, M., Lenhart, J., & Rübsam, N. (2020). The effects of gendered information in stories on preschool children’s development of gender stereotypes. British Journal of Developmental Psychology, 38(3), 363–390. https://doi.org/10.1111/bjdp.12323

    Ausgewählte Präsentationen und Vorträge

    2025

    Seitz, M. (27. - 29. Januar 2025). Unter Druck: Wie beeinflusst mütterlicher Stress frühe kognitive Fähigkeiten von Kindern? [Vortrag]. 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim. https://www.sowi.uni-mannheim.de/gebf-2025/

    2024

    Seitz, M., & Steger, D. (2024, September 16 - 19). The interrelation of chronic stress, cognitive abilities, and education throughout adulthood [Symposium contribution]. 53rd DGPs Congress/15th ÖGP Conference, Vienna, Austria. https://dgps2024.univie.ac.at/home-news/

    2023

    Seitz, M., Attig, M., Möwisch, D., Vogelbacher, M., & Weinert, S. (2023, June 19 - 20). Social disparities in early domain-specific cognitive precursor abilities [Paper presentation]. 2nd BRISE Conference on Early Childhood Development, Berlin, Germany.

    2022

    Seitz, M., Möwisch, D., Vogelbacher, M., Attig, M., & Weinert, S. (2022, March 8 - 11). Soziale Ungleichheiten in der kognitiven Entwicklung von Kleinkindern: Befunde aus Habituations-Dishabituationsaufgaben [Paper presentation]. 9th conference of the GEBF (German Society for Empirical Educational Research), Bamberg, Deutschland.

    2021

    Seitz, M. (25. Juni 2021). Direkte Maße und Kompetenzen im (Klein-)Kindalter erheben - Erfahrungen aus dem Nationalen Bildungspanel (NEPS) [Vortrag]. 14. Wissenschaftliche Tagung „Smart Surveys – Neue Technologien bei Befragungen“, Wiesbaden, Deutschland.