Dr. Markus Vogelbacher

Competencies, Personality, Learning Environments | Early education
Competencies, Personality, Learning Environments | NEPS Stage 2/3: From Kindergarten and Elementary School to Lower Secondary Education

Vita

Research interests

  • Familiäre Stressprozesse
  • Educational Inequality
  • Value Orientations of Children
  • Second Language Acquisition
  • Publications

    2024

    Seitz, M., Attig, M., Möwisch, D., Vogelbacher, M., & Weinert, S. (2024). Socioeconomic differences in looking behavior in habituation tasks in the first two years of life. European Journal of Developmental Psychology. https://doi.org/10.1080/17405629.2024.2411956
    Vogelbacher, M., & Schneider, T. (2024). Parental stress and working situation during the COVID-19 shutdown – Effects on children’s skill development. Advances in Life Course Research, 60, Article 100609. https://doi.org/10.1016/j.alcr.2024.100609

    2023

    Attig, M., Vogelbacher, M., & Weinert, S. (2023). Education from the crib on: The potential of the newborn cohort of the German National Educational Panel Study. Journal of Open Psychology Data, 11(13), 1-18. https://doi.org/10.5334/jopd.81
    Vogelbacher, M., & Schneider, T. (2023). Und schon wieder war die Schule dicht: Wie sich die häusliche Lernsituation von Grundschülerinnen und -schülern im ersten und zweiten Lockdown unterscheidet (NEPS Corona & Bildung No. 9). Leibniz Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/NEPS:Bericht:Corona:09:1.0

    2022

    Chincarini, E., Bayer, M., Kroh, J., Schenck-Fontaine, A., & Vogelbacher, M. (2022). Ein erweitertes Konzept für die Messung von Armut in der Bildungsforschung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) (LIfBi Working Paper No. 105). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP105:1.0
    Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (2022). Cognitive and linguistic profiles in early foreign language vocabulary and grammar. In T. Piske, & A. Steinlen (Eds.), Cognition and second language acquisition: Studies on pre-school, primary school and secondary school children (4, pp. 161-190). Narr Francke Attempto. https://www.narr.de/cognition-and-second-language-acquisition-18194/
    Kieseier, T., Thoma, D., Vogelbacher, M., & Hopp, H. (2022). Differential effects of metalinguistic awareness components in early foreign language acquisition of English vocabulary and grammar. Language Awareness, 31(4), 495-514. https://doi.org/10.1080/09658416.2022.2093888
    Vogelbacher, M., & Attig, M. (2022). Carrying the burden into the pandemic – Effects of social disparities on elementary students’ parents’ perception of supporting abilities and emotional stress during the COVID-19 lockdown. Frontiers in Psychology, 12, Article 750605. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.750605

    2019

    Hopp, H., Vogelbacher, M., Kieseier, T., & Thoma, D. (2019). Bilingual advantages in early foreign language learning: Effects of the minority and the majority language. Learning and Instruction, 61, 99-110. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.02.001
    Vogelbacher, M. (2019). Wertorientierungen bei Kindern zu Beginn der Schulzeit: Eine empirische Untersuchung zu Strukturen, Entwicklungen und familiären Determinanten. Logos. https://doi.org/10.11588/heidok.00024015

    2018

    Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (2018). Einflüsse und Potenziale der Mehrsprachigkeit im Englischerwerb in der Primarstufe. In G. Mehlhorn, & B. Brehmer (Hrsg.), Potenziale von Herkunftssprachen: Sprachliche und außersprachliche Einflussfaktoren (S. 57–80). Stauffenburg. http://madoc.bib.uni-mannheim.de/46318/
    Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (2018). L1 effects in the early L3 acquisition of vocabulary and grammar. In A. Bonnet, & P. Siemund (Eds.), Foreign language education in multilingual classrooms: Hamburg Studies on Linguistic Diversity (7, pp. 305–330). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/hsld.7.14

    2017

    Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., Köser, S., & Thoma, D. (2017). Mehrsprachigkeit und Metasprachliche Bewusstheit im Englischerwerb in der Grundschule. In I. Fuchs, S. Jeunk, & W. Knapp (Hrsg.), Mehrsprachigkeit: Sprachwerwerb, Unterrichtsprozesse, Seiteneinstieg. Beiträge aus dem 11. Workshop "Kinder mit Migrationshintergrund", 2015. Filibach bei Klett.

    2016

    Loboda, L., Vogelbacher, M., & Gawlitzek, I. (2016). The role of ethnic differences, structural background and process characteristics in the family in preschool children’s language proficiency. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38(6), 558-572. https://doi.org/10.1080/01434632.2016.1216555

    2015

    Vogelbacher, M. (2015). Wertorientierungen bei Kindern im Vorschulalter – Eine explorative Studie mittels eines verbalen Selbstauskunftsverfahrens. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 35(4), 396-416. https://doi.org/10.3262/ZSE1504396

    2012

    Vogelbacher, M., & Gawlitzek, I. (2012). Zur Problematik objektiver Messung des Wortschatzerwerbs. In B. Ahrenholz, & W. Knapp (Hrsg.), Sprachstand erheben - Spracherwerb erforschen: Beiträge aus dem 6. Workshop "Kinder mit Migrationshintergrund", 2010 (S. 53-72). Filibach bei Klett.

    Selected presentations and lectures

    2025

    Vogelbacher, M., & Homuth, C. (2025, January 27 - 29). Effects of the COVID-19 pandemic on externalizing behavior of primary school students - is there a growing social gap? [Paper presentation]. 12th Annual Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Mannheim, Germany. https://www.gebf-ev.de/men%C3%BC-gebf/tagungen-der-gebf/2025-12-gebf-tagung-mannheim/

    2024

    Vogelbacher, M., & Attig, M. (18. - 20. März 2024). Besitzt die Kindperspektive prädiktiven Mehrwert? Erklärungsbeiträge multipler Perspektiven am Beispiel von Lernfreude für Noten in der Grundschule [Symposiumsbeitrag]. 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland. https://www.conftool.pro/gebf2024/index.php?page=browseSessions&form_session=364#paperID599
    Vogelbacher, M., Attig, M., & Weinert, S. (2024, September 24 - 26). Discussion: Education from the crib on: The potential of the Newborn Cohort of the German National Educational Panel Study [Symposium contribution]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference - Inequalities Across Life Courses and Generations: Interdisciplinary Perspectives, Colchester, England. https://www.slls.org.uk/events/2024-slls-annual-international-conference

    2023

    Vogelbacher, M., & Homuth, C. (2023, October 9 - 11). Are there growing SES-gaps in externalizing behaviour during COVID-19? Results for primary school children in Germany. [Symposium contribution]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference: Life courses in times of uncertainty, Munich, Germany. https://www.slls.org.uk/events/2023-slls-annual-international-conference
    Vogelbacher, M., & Schneider, T. (28. Februar - 2. März 2023). Die Entwicklung der Mathematikkompetenz im ersten Corona-Shutdown - Die Rolle von psychischer Belastung, Lernunterstützung und veränderten Arbeitsbedingungen von Grundschuleltern [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland. https://www.gebf-ev.de/%C3%BCbersicht-gebf/tagungen-der-gebf/2023-10-gebf-tagung-duisburg-essen/

    2022

    Vogelbacher, M., & Schneider, T. (2022, December 5 - 6). The impact of the first COVID-19 shutdown on mathematical skill development in primary school in Germany – the role of parental stress, learning support and parents' working conditions [Paper presentation]. 7th International NEPS Conference, Bamberg, Germany.
    Vogelbacher, M., & Schneider, T. (2022, October 23 - 25). Disparities in students' mathematical skill development - The role of family stress and family investment during the COVID-19 shutdown [Paper presentation]. Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Annual International Conference: Life courses in times of uncertainty, Cleveland, United States of America. https://www.slls.org.uk/events/slls-2022-annual-international-conference
    Vogelbacher, M., & Schneider, T. (9. - 11. März 2022). Die Bedeutung coronabedingter Schulschließungen für soziale Ungleichheiten in der Kompetenzentwicklung im Grundschulalter [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

    2021

    Vogelbacher, M., & Attig, M. (20. - 22. September 2021). Carrying the burden into the pandemic: How social disparities impact parents' perception of their supporting abilities of elementary students and emotional demands during the first COVID-19 lockdown [Vortrag]. 2021 SLLS International Online Conference, Tallinn, Estonia.
    Vogelbacher, M., & Attig, M. (22. - 23. April 2021). Mit Vorbelastung(en) in die Pandemie - Auswirkungen sozialer Unterschiede auf die Wahrnehmung der Unterstützungsfähigkeit und emotionaler Belastung während des COVID-19-Lockdowns bei Eltern von Grundschülern [Vortrag]. DigiGEBF21: Thementagung Bildung und Corona, Mannheim, Deutschland.
    Vogelbacher, M., & Karwath, C. (20. - 22. September 2021). The longitudinal and bidirectional relationship between parent‘s stress and child‘s negative affectivity [Symposiumsbeitrag]. 2021 SLLS International Online Conference, Tallinn, Estonia.

    2017

    Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (2017, August 30 - September 2). Bilingualism in early foreign language acquisition: Bilingual advantages and individual differences [Paper presentation]. Conference of the European Second Language Association ”EuroSLA 27“, Berkshire, United Kingdom. https://www.tirfonline.org/resource/eurosla-27/

    2016

    Kieseier, T., Vogelbacher, M., Hopp, H., Thoma, D., & Tracy, R. (27. September 2022 - 30. September 2016). Allgemeine oder spezifische Ressourcen von Mehrsprachigkeit im frühen Fremdsprachenunterricht? [Vortrag]. Jahreskongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik.

    2012

    Vogelbacher, M. (6. - 8. Juli 2017). Wertorientierungen von Kindern im Kontext sozialer Bildungsungleichheit [Vortrag]. 48. Kolloquium der Südwestdeutschen und Schweizerischen Kriminologischen Institute.

    2011

    Gawlitzek, I., & Vogelbacher, M. (o. D.). Mehrsprachigkeit und Bildungschancen. Welche Fördermaßnahmen helfen wirklich? [Vortrag]. 7. Workshop - Kinder mit Migrationshintergrund.