de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

Dr. Monja Schmitt

Educational Decisions and Processes, Migration, Returns to Education | NEPS Sociodemography

Vita

Research interests

  • Social Inequalities in Education and the Labor Market
  • Survey methodology
  • Heterogenity
  • Publications

    2023

    Labsch, A., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (2023). Nehmen Schüler*innen ohne sonderpädagogische Förderbedarfe in inklusiven Klassen die Beziehung zu ihren Lehrkräften anders wahr als ihre Peers in nicht-inklusiven Klassen? Zeitschrift für Pädagogik, 69(6), 811 - 831. https://doi.org/10.3262/ZP2306811
    Schmitt, M., Gresch, C., & Labsch, A. (2023). Challenges in sampling students with and without special educational needs in inclusive settings for an educational longitudinal study. Survey Methods: Insights from the Field, 1(2), Advance online publication. https://doi.org/10.13094/SMIF-2023-00011
    Zurbriggen, C. L., Nusser, L., Krischler, M., & Schmitt, M. (2023). Teachers' judgment accuracy of students’ subjective well-being in school: In search of explanatory factors. Teaching and Teacher Education, 133, Article 104304. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104304

    2022

    Schmitt, M., Nusser, L., & Lorenz, C. (2022). Wie nehmen Eltern und pädagogische Fachkräfte die Kompetenzen ihrer Kinder wahr? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01088-x

    2021

    Gresch, C., & Schmitt, M. (2021). Lernen und Wohlergehen von Schülerinnen und Schülern mit und ohne sonderpädagogischen Förderbedarfen während der ersten Schulschließung 2020: Auswertung des Projekts INSIDE zu Corona. LIfBi Forschung kompakt 3. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:Bericht:03:INSIDE:1.0
    Gresch, C., Schmitt, M., Külker, L., Schledjewski, J., Böhme, K., & Grosche, M. (2021). Schulische Ausgangslagen und organisatorische Gestaltungsformen von Inklusion in der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Heilpädagogik, (72), 484-507.
    Labsch, A., Nusser, L., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (2021). Gemeinsam lernen, miteinander teilen – Zusammenhänge zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungsettings und dem sozialen Verhalten von SchülerInnen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(3), 525–543. https://doi.org/10.1007/s11618-021-00998-6
    Labsch, A., Schmitt, M., Nusser, L., & Schüpbach, M. (2021). Besteht ein Zusammenhang zwischen dem Besuch eines inklusiven Bildungssettings und dem Selbstwertgefühl von Schüler*innen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf? Journal for Educational Research Online, 13(2), 84-108. https://doi.org/10.31244/jero.2021.02.05

    2020

    Schmitt, M., Roßbach, H.-G., Gresch, C., Stanat, P., Böhme, K., & Grosche, M. (2020). Inklusion in der Sekundarstufe I in Deutschland (INSIDE). Erziehungswissenschaft, 60(31), 199–202. https://doi.org/10.3224/ezw.v31i1.30

    2019

    Luplow, N., Schönmoser, C., Lorenz, C., & Schmitt, M. (2019). Die Messung des Belohnungsaufschubes in der Startkohorte 2 des Nationalen Bildungspanels (NEPS) im Kindergarten und der Grundschule. NEPS Survey Paper 54. Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP54:1.0

    2018

    Schönmoser, C., Schmitt, M., Lorenz, C., & Relikowski, I. (2018). Prosoziales Verhalten von Kindergartenkindern: Ein Vergleich der Eltern- und Erzieherperspektive. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(2), 317–337. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0783-x

    2017

    Homuth, C., Schmitt, M., Lorenz, C., & Mann, D. (2017). Warum ein erneutes Genehmigungsverfahren im laufenden Längsschnitt weitreichende Folgen für die Datenqualität hat. Journal for Educational Research Online, 9(1), 7-31. http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/article/viewFile/731/302

    2016

    Lorenz, C., Schmitt, M., Luplow, N., & Schönmoser, C. (2016). Soziale Disparitäten im Vorschulalter und der Einfluss der Selbstregulation. ZfG (Zeitschrift für Grundschulforschung), 9(1), 65-77.
    Schmitt, M., Homuth, C., Lorenz, C., & Karwath, C. (2016). Erhöht eine Briefmarke den Rücklauf bei postalischen Befragungen? JERO (Journal for Educational Research Online), 8(3), 142-158. https://www.waxmann.com/waxmann-zeitschriften/waxmann-zeitschriftendetails/?tx_p2waxmann_pi2%5bartikel%5d=ART102882&tx_p2waxmann_pi2%5baction%5d=artikel

    2015

    Lorenz, C., Homuth, C., Schmitt, M., & Karwath, C. (2015). E-appointments in empirical field research. Survey Insights: Methods from the Field. 1-15. https://doi.org/10.13094/SMIF-2015-00009

    2014

    Homuth, C., Mann, D., Schmitt, M., & Mudiappa, M. (2014). Eine Forschergruppe, zwei Studien: BiKS-3-10 und BiKS-8-14 : BiKS-3-10 und BiKS-8-14. In M. Mudiappa, & C. Artelt (Hrsg.), BiKS - Ergebnisse aus den Längsschnittstudien: Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich (15, S. 15-28). University of Bamberg Press.
    Karwath, C., Relikowski, I., & Schmitt, M. (2014). Sibling structure and educational achievement: How do the number of siblings, birth order, and birth spacing affect children´s vocabulary competences? Zeitschrift für Familienforschung, 26(3), 372–396.
    Kleine, L., & Schmitt, M. (2014). Keine Erziehung ohne Beziehung: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Bildungserfolg. In M. Mudiappa, & C. Artelt (Hrsg.), BiKS - Ergebnisse aus den Längsschnittstudien: Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich (S. 67–71). University of Bamberg Press.
    Schmitt, M., & Sixt, M. (2014). Social relations and academic success in the German educational system. Journal for Educational Research Online, 6(2), 66–88. http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/article/view/452

    2013

    Kleine, L., Schmitt, M., & Doll, J. (2013). Soziale Beziehungen und das schulische Selbstkonzept während der Grundschulzeit. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 33(3), 283–299. https://doi.org/10.3262/ZSE1303283
    Lorenz, C., Schmitt, M., Lehrl, S., Mudiappa, M., & Roßbach, H.-G. (2013). The Bamberg BiKS Research Group. In M. Pfost, C. Artelt, & S. Weinert (Eds.), The development of reading literacy from early childhood to adolescence. Empirical Findings from the Bamberg BiKS Longitudinal Study (14, pp. 15-33). University of Bamberg Press. https://fis.uni-bamberg.de/bitstream/uniba/1636/1/SHUWI14PfostopusseA2.pdf

    2012

    Kleine, L., & Schmitt, M. (2012). Keine Erziehung ohne Beziehung: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für den Bildungserfolg. Die Grundschulzeitschrift, 257(26), 18-19.
    Schmitt, M. (2012). Soziale Beziehungen und Schulerfolg: Die Bedeutung sozialer Beziehungen für Schulerfolg im Primar- und Sekundarbereich. 5. University of Bamberg Press. https://fis.uni-bamberg.de/bitstream/uniba/374/1/SSOWI5SchmittMonjaopusseA2.pdf

    2011

    Kluczniok, K., Schmitt, M., Kuger, S., & von Maurice, J. (2011). Familiale Anregungsbedingungen im Spiegel ökonomischer Ressourcen. In A. Lange, & M. Xyländer (Hrsg.), Bildungswelt Familie: Theoretische Rahmung, empirische Befunde und disziplinäre Perspektiven (9, S. 190-207). Juventa.
    Richter, D., Lehrl, S., Mudiappa, M., Schmitt, M., & Smidt, W. (2011). Aus der Forschungspraxis: Die DFG-Forschergruppe BiKS. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 31(2), 212–214.
    Schmitt, M., Smidt, W., Mudiappa, M., Lehrl, S., & Richter, D. (2011). BiKS-Studie: Ein Überblick. Die Grundschulzeitschrift, 248.249(25), 4-5.

    2010

    Schmitt, M. (2010). Bildungserfolge maßgeblich steuern. Wie wichtig sind soziale Beziehungen für den Bildungserfolg? Soziologie heute, 3(12), 24-25. https://soziologieheute.files.wordpress.com/2015/02/soziologieheute_augustausgabe2010gesamt.pdf
    Schmitt, M., & Kleine, L. (2010). The Influence of Family-School relations on Academic Success. Journal for Educational Research Online, 2(1), 145-167.
    Schmitt, M., & Mudiappa, M. (2010). Rücklaufquoten von BiKS-8-12 im zeitlichen Verlauf. Otto-Friedrich-Universität Bamberg. http://hdl.handle.net/20.500.11780/642
    Schmitt, M., & Mudiappa, M. (2010). Stichprobenpflege im Längsschnitt BiKS-8-12. Otto-Friedrich-Universität Bamberg. http://hdl.handle.net/20.500.11780/643
    Schmitt, M., & Mudiappa, M. (2010). Die Kunst das richtige zu sagen: Kommunikation in Längsschnittstudien. Soziologie heute, 3(14), 28-29. https://soziologieheute.wordpress.com/2015/02/07/archiv-downloadbereich-nur-fur-abonnentinnen/
    Schmitt, M., Kuger, S., Kluczniok, K., & von Maurice, J. (2010). Familiale Anregung während der frühen Kindergartenzeit. In D. Bühler-Niederberger, A. Lange, & J. Mierendorff (Hrsg.), Kindheit zwischen fürsorglichem Zugriff und gesellschaftlicher Teilhabe (S. 145-166). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92382-6

    2009

    Schmitt, M. (2009). Innerfamiliale Beziehungen und Bildungserfolg. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 12(4), 715–732. https://doi.org/10.1007/s11618-009-0095-x

    2008

    Schmitt, M. (2008). Die Bedeutung von sozialer Herkunft und bundeslandspezifischen Übergangsregelungen für die Grundschulempfehlung. In E. M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (S. 111-121). Waxmann.

    Selected presentations and lectures

    2022

    Krischler, M., Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (20. - 21. Mai 2022). Wie lässt sich die (Un-)Genauigkeit von Lehrkrafteinschätzungen des subjektiven Wohlbefindens von Schüler*innen in inklusiven Schulen erklären? [Vortrag]. Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe Sonderpädagogische Forschung (AESF), Hannover, Deutschland. https://konferenz.uni-hannover.de/event/52/contributions/402/
    Krischler, M., Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (29. Juni - 1. Juli 2022). Fremd- vs. Selbstsicht? Divergenz, Relevanz und Einflussfaktoren von Lehrkrafteinschätzung zum subjektiven Wohlbefinden von Schüler*innen. [Vortrag]. 14. Konferenz der Dozierenden im Förderschwerpunkt Emotionale und Soziale Entwicklung – "Reichweite einer Pädagogik sozio-emotionaler Entwicklung", Zürich, Schweiz.
    Labsch, A., Schmitt, M., & Schüpbach, M. (9. - 11. März 2022). Nehmen Schüler*innen ohne sonderpädagogischen Förderbedarf in inklusiven Klassen die Beziehung zu ihren Lehrkräften anders wahr als ihre Peers in nicht-inklusiven Klassen? [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

    2021

    Krischler, M., Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (2021, September 6 - 9). Inequalties in teacher reports on students’ inclusion at school [Paper presentation]. European Conference on Educational Research 2021, Geneva, Switzerland.
    Schmitt, M., & Gresch, C. (17. September 2021). Die INSIDE-Längsschnittstudie: Methodische Herangehensweise und erste Beschreibung der Daten [Symposiumsbeitrag]. digiGEBF Thementagung “Inklusion und Bildung”, Frankfurt am Main, Deutschland.
    Schmitt, M., & Gresch, C. (29. September - 1. Oktober 2021). Lernen während des ersten Lockdowns für Schüler*innen mit sonderpädagogischem Förderbedarf [Symposiumsbeitrag]. Sektionstagung Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Würzburg, Deutschland.

    2020

    Böhme, K., Gresch, C., Schmitt, M., & Grosche, M. (6. - 7. November 2020). Vorstellung des Projekts - Inklusion in der Sekundarstufe I in Deutschland (INSIDE) [Vortrag]. Herbsttagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Potsdam, Deutschland. https://www.uni-potsdam.de/de/inklusion/aesf-herbsttagung-2020
    Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (2020, November 11 - 12). Inequalities in teacher reports on students’ inclusion at school [Paper presentation]. Conference of the Luxembourg Educational Research Association, Luxembourg, Luxembourg. https://www.luxera.lu/index.php/de/527-2/