de
Menü
To Overview
Projects

Overview of ongoing and completed projects at LIfBi

Publications

All publications incl. the LIfBi series "NEPS Survey Paper", "LIfBi Working Paper" and Transfer Reports

To Overview
About us

History and Purpose of LIfBi - from the Origin of the National Educational Panel to the Present Day

People

Overview of all employees of the institute with filter and search function

To Overview
News

News on research, events and developments at LIfBi incl. news archive

Events

Conferences, events and trainings of LIfBi as well as all dates of the institute's own lecture series LIfBi Lectures

Media

Information services, press portal and distribution list, and downloads for media professionals

Periodicals

All LIfBi annual reports, subscription to the newsletter as well as all transfer reports and publication series.

To Overview
Research Data Center

Information about the FDZ-LIfBi incl. contact form and registration for the newsletter "LIfBi data"

Data and Documentation

To the data of NEPS, ReGES and further studies incl. documentation and variable search

Data Access

Request for access to scientific use files incl. overview of all data use projects

Services

Information on FDZ events, tutorials and help for handling the data incl. online forum

To Overview
LIfBi as an Employer

Flexible working and part-time models, equal opportunities and good work-life balance

Further Education, Doctorate, Networks

Offers for all qualification levels and best networking opportunities

Workplace Bamberg

Living and working in the heart of the world heritage city - central location of empirical educational research

Job Offers

All open positions in the areas of research, infrastructure and administration at a glance

News
2/6/2018

LIfBi Lectures: Motivation kann man lernen

Im Rahmen der Vortragsreihe LIfBi Lectures stellte Dr. Gabriele Steuer, wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Augsburg, am 06. Februar 2018 die Befunde mehrerer Studien zum Thema „effektive Motivationsregulation“ vor.

Komplexe Lernaufgaben, wie die Vorbereitung auf eine Prüfung im Studium, erfordern nicht nur den Einsatz geeigneter Lernstrategien, sondern auch ein gewisses Maß an Motivation, um die Aufgabe in Angriff zu nehmen und bei der Sache zu bleiben. Im Lernalltag kommt es jedoch vor, dass diese Motivation nicht immer gegeben ist. Gründe dafür können sein, dass die Erfolgsaussichten zu gering erscheinen (etwa bei besonders schwerem Lernmaterial) oder die Aufgabe einen geringen subjektiven Wert besitzt (etwa bei langweiligem oder unwichtigem Lernmaterial). In solchen Situationen ist es entscheidend, die eigene Motivation im Wissen um eigene Möglichkeiten und Bedürfnisse zu regulieren. Um dies zu erreichen, können verschiedene Strategien eingesetzt werden, die z. B. darauf abzielen, die persönliche Bedeutsamkeit des Lernstoffs zu steigern, sich selbst zu belohnen oder sich Teilziele zu setzen.


In dem Vortrag präsentierte Dr. Gabriele Steuer Ergebnisse aus gemeinsam mit Prof. Dr. Markus Dresel (ebenfalls Universität Augsburg) durchgeführten Studien und hebt hervor, dass nicht nur die Quantität der eingesetzten Strategien, sondern auch deren Qualität und Situationsangemessenheit für eine effektive Motivationsregulation, die Anstrengung und letztendlich den Lernerfolg von Bedeutung sind. Eine Trainingsstudie mit Studierenden weist darauf hin, dass eine derartige, effektive Motivationsregulation trainiert werden kann.

More News