Jana Welling

Forschungsdatenzentrum, Methodenentwicklung | Pädagogisch-Psychologische Methoden
Forschungsdatenzentrum, Methodenentwicklung | Skalierung und Testdesign

Vita

Forschungsinteressen

  • Disengaged Responding
  • Prozessdaten
  • Geschlechterrollen
  • Publikationen

    2024

    Welling, J. (2024). NEPS technical report for reasoning: Scaling results of Starting Cohort 1 in waves 7 and 10 (NEPS Survey Paper No. 114). Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP114:1.0
    Welling, J., Gnambs, T., & Carstensen, C. H. (2024). Identifying disengaged responding in multiple-choice items: Extending a latent class item response model with novel process data indicators. Educational and Psychological Measurement, 84(2), 314-319. https://doi.org/10.1177/00131644231169211
    Welling, J., Ulitzsch, E., & Nagy, G. (2024). To reread or not to reread: The effect of text rereads on item and person parameters. In U. Ansorge, D. Gugerell, U. Pomper, B. Szaszkó, & L. Werner (Eds.), Congress of the German and Austrian Psychological Societies 2024 (pp. 1567). Pabst Science Publishers. https://doi.org/10.2440/0003
    Wittmann, E., & Welling, J. (2024). Dynamik der Geschwisterbeziehungen im Zeitverlauf: Eine latente Transitionsanalyse. In U. Ansorge, D. Gugerell, U. Pomper, B. Szaszkó, & L. Werner (Hrsg.), Congress of the German and Austrian Psychological Societies 2024 (S. 1291). Pabst Science Publishers. https://doi.org/10.2440/0003
    Zink, E., Gnambs, T., & Welling, J. (2024). Accounting for rapid guessing in analyses of achievement gaps with plausible values 2024. In U. Ansorge, D. Gugerell, U. Pomper, B. Szaszkó, & L. Werner (Eds.), Congress of the German and Austrian Psychological Societies. Pabst Science Publishers. https://doi.org/10.2440/0003

    2023

    Welling, J., & Zink, E. (2023). NEPS Technical Report for receptive grammar – Scaling results of Starting Cohort 2 in kindergarten and first grade (NEPS Survey Papers No. 107). Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. https://doi.org/10.5157/NEPS:SP107:1.0

    Ausgewählte Präsentationen und Vorträge

    2024

    Welling, J., Ulitzsch, E., & Nagy, G. (10. - 15. März 2024). Ein Effekt der Gründlichkeit? Wie das Textwiederlesen in Lesetests die Itemschwierigkeit und Testleistung beeinflusst [Vortrag]. Kolloquium Methoden der empirischen Bildungsforschung, Frankfurt am Main, Deutschland.
    Welling, J., Ulitzsch, E., & Nagy, G. (2024, September 16 - 19). To reread or not to reread: The effect of text rereads on item and person parameters [Paper presentation]. 53rd DGPs Congress/15th ÖGP Conference, Vienna, Austria. https://www.dgps.de/schwerpunkte/der-dgps-kongress/

    2023

    Sengewald, M.-A., & Welling, J. (2023, July 10 - 14). Methods for covariate-adjusted group comparisons [Other]. 2nd COORDINATE Summer School, Bamberg, Germany.
    Welling, J., Ehrtmann, L., & Wolter, I. (2023, June 30 - July 4). The development of gendered interest structures in early adolescence [Paper presentation]. 19th General Meeting of the European Association of Social Psychology, Krakow, Poland. https://www.easp.eu/news/itm/update__easp_general_meeting_202-1504.html
    Welling, J., Gnambs, T., & Carstensen, C. H. (2023, January 24). Identifying disengaged responding in multiple-choice items: Extending a latent class item response model with novel process data indicators [Paper presentation]. Colloquium of the Department of Pedagogical-Psychological Methodology, Kiel, Germany.
    Welling, J., Gnambs, T., & Carstensen, C. H. (5. - 10. März 2023). Modellierung von Disengaged Responding bei der Erfassung von Lesekompetenz im NEPS [Vortrag]. Kolloquium Methoden der empirischen Bildungsforschung, Frankfurt am Main, Deutschland.
    Welling, J., Zink, E., & Gnambs, T. (2023, September 11 - 13). Accounting for rapid guessing in the estimation of plausible values for competence data [Paper presentation]. 16th Specialist Group Conference on Methods & Evaluation of the German Psychological Society, Konstanz, Germany. https://www.psychologie.uni-konstanz.de/fgme2023/aktuelles/

    2022

    Welling, J., Carstensen, C. H., & Gnambs, T. (2022, July 11 - 15). Enhancing latent models of rapid-guessing with additional process data indicators [Paper presentation]. International Meeting of the Psychometric Society (IMPS) Conference, Bologna, Italy. https://www.psychometricsociety.org/imps-2022
    Welling, J., Ehrtmann, L., & Wolter, I. (9. - 11. März 2022). Entwickeln sich akademische und berufliche Interessen von Mädchen und Jungen in der Adoleszenz entlang von Geschlechterstereotypen? [Symposiumsbeitrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.